Του ΛΕΥΤΕΡΗ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
«Έψαχνα ένα έργο το οποίο να είναι αφιερωμένο στις γυναίκες. Να ανατέμνει την ύπαρξη τους, αλλά, πολύ περισσότερο, να αναμοχλεύει τους σύγχρονους προβληματισμούς, γύρω από τη θέση των γυναικών. Η επιθυμία της γυναίκας για ελευθερία είναι αίτημα διαχρονικό». Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεσσαλικού Θεάτρου Κυριακή Σπανού, με καλωσορίζει στο γραφείο της στον Μύλο του Παππά, λίγες ώρες πριν την επίσημη πρεμιέρα της «Στέλλας με τα κόκκινα γάντια», που θα ανεβεί στην κεντρική σκηνή του Θεάτρου “Κώστας Τσιάνος” την Παρασκευή.
Μέσα στο γραφείο της, στον τοίχο που μπορεί κανείς να δει μερικές φωτογραφίες από τις πλέον εμβληματικές παραστάσεις στην ιστορία του Θεσσαλικού Θεάτρου, δεσπόζει και μια ψηλά, που απεικονίζει την Μελίνα Μερκούρη, στον ρόλο που την «απογείωσε», αυτόν της Στέλλας.
Παρατηρώ τη φωτογραφία και το ερώτημα μου βγαίνει αβίαστα: «Υπήρχε πάντα η φωτογραφία κρεμασμένη εκεί ή τώρα λόγω της παράστασης;»
«Πάντα υπήρχε εκεί. Άλλωστε από τη στιγμή που ήρθα στον χώρο αυτό δεν άλλαξα καμία από τις φωτογραφίες», μου λέει η κα Σπανού, η οποία σκηνοθετεί και αυτή την παράσταση για το Θεσσαλικό, μετά την μεγάλη επιτυχία της προηγούμενης χρονιάς με το έργο «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο».
«Εμβληματική η φιγούρα της Μελίνας…», σχολιάζω.
«Εμβληματική και αξεπέραστη», μου απαντά, δίνοντας μου την καλύτερη «πάσα» για το ερώτημα που μου δημιουργήθηκε στο μυαλό, αμέσως μόλις πληροφορήθηκα τα σχέδια της για φέτος. «Δεν φοβάστε τη σύγκριση και τη μεταφορά στο σανίδι;»
«Όχι δεν το φοβάμαι. Η ερμηνεία της Μελίνας στη “Στέλλα” δεν γίνεται να αντιγραφεί. Εμείς δεν πάμε να μιμηθούμε. Το βλέπω ως μια πρόκληση που με οδηγεί στο να δω το έργο με μια άλλη ματιά και με άλλες θεατρικές ιδέες», μου εξηγεί η κα Σπανού και μου περιγράφει τι ήταν αυτό που την ώθησε στο να σχεδιάσει τη νέα παράσταση:
«Διάβαζα μια έρευνα που αποδείκνυε πως οι δολοφονίες γυναικών ήταν η «νούμερο ένα» αιτία θανάτων στις ηλικίες 16-45 σε ολόκληρο τον κόσμο το 2013. Δεν είναι συγκλονιστικό;
Επίσης, ο Ιάκωβος Καμπανέλλης είναι ο δεύτερος σημαντικός λόγος που επέλεξα το έργο. Πρόκειται για τον άνθρωπο που στήριξε όσο λίγοι το Μεταπολεμικό Ελληνικό Θέατρο. Τότε, με τη «Στέλλα», αν διαβάσεις τις κριτικές που δέχθηκε, θα δεις πως τον «χτυπούσαν» και από τα δεξιά και από τα αριστερά. Βλέπεις, η σεξουαλικότητα της γυναίκας που δεν μπαίνει μέσα στο κάδρο, δημιουργεί πάντα και παντού ένα θέμα», συνεχίζει η καλλιτεχνική διευθύντρια του Θ.Θ.
Η παράσταση εστιάζει σ έναν έναν κόσμο όπου το φαίνεσθαι σκοτώνει κάθε χαρά της ζωής. Η γυναίκα είναι ο πρώτος και ο πιο εύκολος στόχος. Οι ελπίδες και τα όνειρα των νέων ανθρώπων γίνονται συντρίμμια και ο ερωτικός πόθος εφιάλτης…
Δεν πρόκειται για τον μεταπολεμικό κόσμο, αλλά για τη βιαιότητα του σύγχρονου κόσμου.
ΤΟ ΕΡΓΟ
Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης γράφει τη Στέλλα με τα Κόκκινα Γάντια το 1954. Το 1954, η μετεμφυλιακή Ελλάδα μετρά ακόμη τις πληγές της προσπαθώντας να ανιχνεύσει μια νέα, σύγχρονη ταυτότητα. Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης ανακαλύπτει σταδιακά τη δική του φωνή μέσα από τα ανεξίτηλα τραύματα του Μαουτχάουζεν, ενώ μαγεύεται από τον κόσμο του θεάτρου ως πιστός θαμώνας του Θεάτρου Τέχνης. Η γνωριμία του με τη Μελίνα Μερκούρη και ο χειμαρρώδης και αυθεντικά ασυμβίβαστος χαρακτήρας της, του παρέχουν πολύ σύντομα το υλικό για να δημιουργήσει τη Στέλλα.
H Στέλλα τραγουδάει στην ταβέρνα της Μαρίας μαζί με την Αννέτα. Η Μαρία, αν και μια γυναίκα τσακισμένη, τις προστατεύει σα μάνα. Η Στέλλα διεκδικεί παθιασμένα την ελευθερία της αλλά όταν ερωτεύεται το Μίλτο, δέχεται να τον παντρευτεί από φόβο μην τον χάσει. Όταν όμως φτάνει η ώρα του γάμου δεν μπορεί να κάνει το μεγάλο βήμα και φεύγει. Ακολουθεί η καταστροφή. Ο Καμπανέλλης μέσα από τον καμβά του μελοδράματος εστιάζει στο θέμα του αυτοπροσδιορισμού του ανθρώπου και κυρίως της γυναίκας και τους καταναγκασμούς των κοινωνικών ρόλων.
«Ο ρόλος της Στέλλας είναι εμβληματικός στο ελληνικό ρεπερτόριο. Δεν υπάρχουν πολλοί τέτοιοι ρόλοι γυναικών που έχουν ένα κύρος», μου εξηγεί η κα Σπανού. «Το αίτημα αυτοπροσδιορισμού μιας γυναίκας είναι σήμερα πιο επίκαιρο από ποτέ. Το κομμάτι της ερωτικής γυναίκας έχει στις μέρες μας εκχυδαϊστεί», συνεχίζει η ίδια, συμπληρώνοντας πως «η Στέλλα δεν είναι ένα θέμα υπαρξιακό αλλά, έντονα, κοινωνικό, καθώς αποτυπώνει την προσπάθεια που καταβάλλει κάποιος για να δει τον εαυτό του ελεύθερο».
Το έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη Η ΣΤΕΛΛΑ ΜΕ ΤΑ ΚΟΚΚΙΝΑ ΓΑΝΤΙΑ – που υπήρξε η βάση για το σενάριο της Στέλλας με τη Μελίνα Μερκούρη – προηγείται της εποχής του και φτάνει σε μας ανατριχιαστικά σύγχρονο, μιας και το αίτημα της ατομικής ελευθερίας, ιδιαίτερα της γυναίκας σήμερα, ακυρώνεται από τη βία που ασκείται απέναντί της. Η αντίφαση ελευθερία και δέσμευση στις ανθρώπινες σχέσεις και κυρίως στον έρωτα μοιάζει αιώνια και άλυτη.
«Είναι ένα αίτημα που ακουμπάει στις ελληνικές αξίες της Δημοκρατίας και όχι απλά «φεμινιστικό», όπως αυτό «βαφτίστηκε» στην Αμερική», σημειώνει η κα Σπανού, η οποία μου εξηγεί πως η ιδέα της συνέπεσε με τα 100 χρόνια από τη γέννηση της Μελίνας Μερκούρη.
Ταυτότητα Παράστασης:
Σκηνοθεσία: Κυριακή Σπανού
Σκηνικά: Ολυμπία Σιδερίδου
Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου
Μουσική: Κώστας Βόμβολος
Κίνηση: Μάχη Αγγελούλη
Φωτισμοί: Ζωή Μολυβδά Φαμέλη
Σχεδιασμός Βίντεο: Δημήτρης Ζάχος
Οπερατέρ: Παύλος Λύγουρης
Βοηθοί Σκηνοθέτη: Ειρήνη Ζγούρη, Κωνσταντίνα Τσαμπίρα
Βοηθός σκηνογράφου: Μαρία Όσσα
Φωτογραφίες: Γιάννης Χατζηαντωνίου
Τρέιλερ: Life of Film Productions
Παίζουν αλφαβητικά:
Στέλλα Γκίκα, Τάσος Δημητρόπουλος, Χρίστος Κορδελάς, Μαρσέλα Λένα
Ηλέκτρα Μαγγίνα, Αθηνά Σακαλή, Ηρακλής Τζαφέτας
Το πρόγραμμα παραστάσεων των εορτών Χριστουγέννων, Πρωτοχρονιάς και Θεοφανίων ξεκινάει από την ερχόμενη
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ: 20 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ και είναι το εξής:
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ: 20/12/2019 – ώρα: 9 μ.μ. – ΣΑΒΒΑΤΟ:21/12- ώρα: 9 μ.μ.
ΚΥΡΙΑΚΗ: 22/12 – ώρα: 7 μ.μ.
ΔΕΥΤΕΡΑ: 23/12 & ΤΡΙΤΗ: 24/12 – ΑΡΓΙΕΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ: 25/12 – ώρα: 9 μ.μ. – ΠΕΜΠΤΗ: 26/12/2018 – ώρα: 9 μ.μ.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ: 27/12 – ώρα: 9 μ.μ. – ΣΑΒΒΑΤΟ:28/12- ώρα: 9 μ.μ.
ΚΥΡΙΑΚΗ: 29/12 – ώρα: 7 μ.μ.
ΔΕΥΤΕΡΑ: 30/12 & ΤΡΙΤΗ: 31/12 – ΑΡΓΙΕΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ: 1/1/2020 – ώρα: 9 μ.μ. – ΠΕΜΠΤΗ: 2/1/2020 – ώρα: 9 μ.μ.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ: 3/1 – ώρα: 9 μ.μ. – ΣΑΒΒΑΤΟ: 4/1 – ώρα: 9 μ.μ.
ΚΥΡΙΑΚΗ: 5/1 – ώρα: 7μ.μ.
Δευτέρα: 6/1 – ώρα 9μ.μ.
Τρίτη: 7/1 & Τετάρτη: 8/1 – ΑΡΓΙΕΣ
Από 9-1-2020 έως 9-2-2020 το πρόγραμμα είναι το εξής:
Πέμπτη ώρα 7μ.μ. (Λαϊκή Απογευματινή)
Παρασκευή και Σάββατο ώρα 9μ.μ.
Κυριακή ώρα 7μ.μ.
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 12 € – Προπώληση: 10€
Λαϊκή απογευματινή – Φοιτητικό – Συνταξιούχοι (άνω των 65 ετών) – Ομαδικό(άνω 10 ατόμων): 8€
Ανέργων – Α.Μ.Ε.Α: 5 €
Ισχύουν εισιτήρια Ο.Γ.Α – Δικαιούχοι επιταγών θεάματος ΟΑΕΔ
Πληροφορίες – κρατήσεις θέσεων στο τηλέφωνο του ταμείου: 2410-533417