Του ΛΕΥΤΕΡΗ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ
Ένας θάνατος, μια χρεοκοπία και μια επιχειρηματική ιδέα. Η ανάγκη για δημιουργία. Ο κορωνοϊός και η εκτόξευση. Η υπηρεσία που γίνεται ανάγκη. Η «αντίσταση μέσα στο σκοτεινό τοπίο που ζούσα και η ανάγκη μου για αλλαγή και φυσικά την αγάπη για τα παιδιά». Η Τίνα Μιναρετζή μιλάει στη LarissaPress για το Kidoplanet, το πρώτο ηλεκτρονικό νηπιαγωγείο στην Ελλάδα που έχει σφραγίδα… Λάρισας και το οποίο σήμερα, μέσω της συνεργασίας με την Περιφέρεια Θεσσαλίας αρχίζει να ταξιδεύει παντού…
Η σύλληψη της ιδέας ενός ψηφιακού σχολείου αυτόνομου στο οποίο δίνεται η δυνατότητα παρακολούθησης της τάξης από έναν εκπαιδευτικό είναι λύση στη νέα συγκυρία. Άλλο η πλατφόρμα που επιτρέπει ένα online μάθημα για την αποκατάσταση του φροντιστηριακού μαθήματος και άλλο μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική πρόταση στην περίοδο απουσίας ανθρώπινης παρουσίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Τι είναι το Kidoplanet και πως γεννήθηκε η ιδέα αυτή σου μυαλό σου; Τι ήταν αυτό που σε έσπρωξε στη δημιουργία του;
Το kidoplanet δημιουργήθηκε το 2011. Το κίνητρό μου ήταν καθαρά συναισθηματικό. Ο λόγος ήταν ο θάνατος της μητέρας μου που ήταν εκπαιδευτικός και έψαχνα έναν τρόπο να μεταβολίσω το πένθος. Πιστεύω ότι μέσα από το την απώλεια προκύπτει μια γέννηση. Είναι δομική αρχή του σύμπαντος όταν χάνεται κάτι, από αυτό κάτι να δημιουργείται. Αφού πήρα την απόφαση ενώ ήμουνα φοιτήτρια ηλεκτρολόγος μηχανικός να μεταπηδήσω στην εκπαίδευση, σκέφτηκα να δημιουργήσω ένα online νηπιαγωγείο. Τότε ζούσα σε καθεστώς χρεοκοπίας μέσα από την εταιρία του πατέρα μου όπου εργαζόμουνα και άρχισα να αντιλαμβάνομαι τα λάθη των επιχειρηματικών δομών και κρατικών μηχανισμών που συνέβαλαν στην κρίση. Αν και μικρή και χωρίς επιχειρηματική εμπειρία, αυτή η άγνοιά μου αλλά και η ανάγκη μου για ανάλυση των δεδομένων με έκαναν εύκολα να εστιάσω στα λάθη. Συνεπώς η δομή της επιχειρηματικής ιδέας του kidoplanet βασίστηκε στην παρατήρηση του λάθους και στο όραμα για μια νέα εποχή. Και τότε ξεκίνησα να το χτίζω. Όσο προχωρούσα τόσο μεγάλωνε. Απασχολήθηκαν 26 άτομα για να στηθεί. Προγραμματιστές, εικονογράφοι, εκπαιδευτικοί. Γνώρισα στο διάστημα 2010-2012 που το δημιούργησα αξιόλογους ανθρώπους από όλο τον κόσμο. Ήταν μια υπέροχη εμπειρία.
Ποια η βασική ανάγκη που ικανοποιεί το Kidoplanet;
Το kidoplanet έχει μια πολυμορφία και μια διπολικότητα. Και αυτό γιατί μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο που χτίζει την ψηφιακή νοημοσύνη του νηπίου, πράγμα που έχω συζητήσει επανειλημένα με ειδικούς και από την άλλη μια εκπαιδευτική γνωστική πρόταση νηπιακής ηλικίας. Το kidoplanet δεν αποτελεί μόνο μια ηλεκτρονική υπηρεσία εκπαιδευτικού υλικού νηπίων, αλλά έχει μια ιδιότυπη δομή σύνδεσης των γνωστικών πληροφοριών σε έναν ψηφιακό χάρτη γραμμικής σχεδίασης με άλματα ώστε να εκπαιδεύει ψηφιακά το νήπιο.
Στην αρχή της λειτουργίας του το 2011 ξεχώρισε για την καινοτομία του και εντάχθηκε σε νηπιαγωγεία που ήθελαν να επενδύσουν στις νέες τεχνολογίες. Το νηπιαγωγείο της κας Καθάριου Αρχοντίας Baby College ήταν από τα πρώτα που απορρόφησαν την υπηρεσία στο πρόγραμμα ψηφιακής εκπαίδευσης, μια συνεργασία που κρατάει 7 χρόνια και συνεχίζεται! Επίσης χρησιμοποιήθηκε από ιδιώτες γονείς.
Και έρχεται ο κορωνοϊός… και η υπηρεσία γίνεται ξαφνικά ανάγκη. Οι εγγραφές εκτοξεύονται σε ένα βράδυ και δεχόμαστε τηλέφωνα καθημερινά. Είναι τρομερό πώς ο άνθρωπος προσαρμόζεται στις νέες συνθήκες και ψάχνει εργαλεία διαχείρισης νέων καταστάσεων. Η αντίδραση του κόσμου ήταν ακαριαία. Η σύλληψη της ιδέας ενός ψηφιακού σχολείου αυτόνομου στο οποίο δίνεται η δυνατότητα παρακολούθησης της τάξης από έναν εκπαιδευτικό είναι λύση στη νέα συγκυρία. Άλλο η πλατφόρμα που επιτρέπει ένα online μάθημα για την αποκατάσταση του φροντιστηριακού μαθήματος και άλλο μια ολοκληρωμένη εκπαιδευτική πρόταση στην περίοδο απουσίας ανθρώπινης παρουσίας στην εκπαιδευτική διαδικασία.
Το kidoplanet δεν αποτελεί μόνο μια ηλεκτρονική υπηρεσία εκπαιδευτικού υλικού νηπίων αλλά έχει μια ιδιότυπη δομή σύνδεσης των γνωστικών πληροφοριών σε έναν ψηφιακό χάρτη γραμμικής σχεδίασης με άλματα ώστε να εκπαιδεύει ψηφιακά το νήπιο.
Θα μπορούσε αυτή η ψηφιακή πλατφόρμα να χαρακτηριστεί πρωτοποριακή, σε μια εποχή όπου όλα σχεδόν κινούνται διαδικτυακά; Το ρωτώ γιατί γνωρίζω πως είναι το μόνο αυτόνομο ψηφιακό σχολείο προσχολικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Τι είναι αυτό που το κάνει πρωτοποριακό;
Το αν είναι πρωτοποριακό θα το κρίνει ο τελικός χρήστης. Και πιο συγκεκριμένα ο τελικός χρήστης θα χαρακτηρίσει κάτι πρωτοποριακό από τη σκοπιά της χρήσης. Δηλαδή αυτό το προϊόν να εξυπηρετεί μια νέα ανάγκη ή μια υπάρχουσα με διαφορετικό τρόπο, να του ανοίγει ένα δρόμο και όχι στην περπατημένη… Εγώ το μόνο που σίγουρα ξέρω είναι ότι όταν πριν δέκα χρόνια το σχεδίασα ένιωσα ότι αυτή η υπηρεσία χτίστηκε πάνω στην άποψη μου για το λάθος που έβλεπα και το σωστό που ήθελα να διορθώσω, από την αντίστασή μου μέσα στο σκοτεινό τοπίο που ζούσα και την ανάγκη μου για αλλαγή και φυσικά την αγάπη για τα παιδιά. Αν δεν είναι πρωτοποριακό είναι σίγουρα πρωτότυπο από το μυαλό και την καρδιά μου και σίγουρα εύχομαι να είναι χρήσιμο, να χρησιμοποιείται. Το πρωτοποριακό χωρίς λειτουργικότητα δε θεωρώ πως είναι παράσημο για μια υπηρεσία.
Αυτό είναι το μέλλον της εκπαίδευσης; Ποιος θα είναι ο ρόλος του δασκάλου σε λίγα χρόνια, αν θεωρήσουμε πως αυτό το διάστημα παίρνουμε μια γεύση από το μέλλον;
Το κέντρο της εκπαίδευσης θα είναι για μένα πάντα ο άνθρωπος. Ο ρόλος του εκπαιδευτικόυ δεν υποκαθίσταται. Τα όπλα του εκπαιδευτή και του εκπαιδευόμενου θα διαφοροποιηθούν. Ένας εκπαιδευτικός εμπνέει και θα εμπνέει. Αυτό που σίγουρα θα αλλάξει είναι ο τρόπος και η ταχύτητα πρόσβασης στην πληροφορία. Και εδώ θα ήθελα να αναφέρω ένα περιστατικό που με στιγμάτισε. Την ομιλία του Νίκολας Νεγρεπόντε ιδρυτή και πρόεδρο του MediaLab του MIT στο Ted, ο οποίος ανέφερε ότι τα επόμενα χρόνια η πληροφορία θα καταπίνεται!! Δε θα χρειάζεται να διαβάζουμε Σαίξπηρ αλλά η πληροφορία θα περνάει μέσω του αίματος στον εγκέφαλο… ναι με ένα χάπι! Η πρόσβαση στην πληροφορία αλλάζει μοτίβο. Και επίσης μην ξεχνάμε ότι οι τομές εκπαιδευτικά έγιναν από προσωπικότητες και όχι μηχανήματα, εμπνευσμένους ανθρώπους με επαναστατική σκέψη. Φωτισμένο παράδειγμα ο Seymour Papert (1928-2016) μέλος του MIΤ, γνωστός για την εστίασή του στην επίδραση των νέων τεχνολογιών στη μάθηση, πατέρα της γλώσσας προγραμματισμού Logo και της εκπαιδευτικής ρομποτικής που έθεσε τα θεμέλια για τη ρομποτική εκπαίδευση των μαθητών παγκοσμίως. Αυτός ο φωτισμένος άνθρωπός χάραξε ένα νέο εκπαιδευτικό δρόμο. Άρα επίκεντρο θα είναι πάντα ο άνθρωπος. Ο δάσκαλος είναι πηγή έμπνευσης.
Ποιο είναι το δικό σου όνειρο;
Το όνειρό μου είναι να συνεχίσω να προσφέρω στον εκπαιδευτικό χώρο. Να εμπνέω, και να καθοδηγώ μικρά παιδιά εισάγωντάς τα στο μαγικό κόσμο της τεχνολογίας. Ο γνωστός συγγραφέας επιστημονικής φαντασίας Arthur C.Clarke έλεγε άλλωστε: ” Οποιαδήποτε αρκετά προχωρημένη τεχνολογία, δεν ξεχωρίζει από την μαγεία”. Είμαι ταγμένη σε αυτό. Είναι ο τρόπος που βλέπω τη ζωή, μέσα από την επιστημονική αλήθεια. Θεωρώ ότι η σχέση με την επιστήμη και την τεχνολογία έχει στιγματίσει τη ζωή μου και είμαι εδώ για να δείχνω αυτό το δρόμο στους μικρούς επιστήμονες.
Προτεραιότητά μου η δημιουργία μιας σειράς παιχνιδιών τεχνολογίας. Είναι ένα πολύ δύσκολο εγχείρημα αλλά πιστεύω πως θα τα καταφέρω μαζί με την αρωγή του φίλου μου και συνεργάτη Παρλίτση Γιώργου.
Πρόσφατα ξεκίνησε μια συνεργασία με την Περιφέρεια Θεσσαλίας. Ποιος ο στόχος της συγκεκριμένης συνεργασίας;
Είναι απλό. Είδα ότι υπήρχε ένα πρόβλημα στο οποίο είχα στο χέρι μου τη λύση. Να παρέχω υπηρεσίες εκπαίδευσης από το σπίτι τη στιγμή που ανακοινώθηκε το κλείσιμο των σχολείων. Ήταν υποχρέωσή μου απέναντι στον τόπο μου. Ο κ. Αγοραστός προς τιμήν του μόλις τον ενημέρωσα λειτούργησε ακαριαία και κατευθείαν τέθηκε σε λειτουργία η ελεύθερη πρόσβαση των Θεσσαλών στο ηλεκτρονικό νηπιαγωγείο. Μετά την περιφέρεια Θεσσαλίας ακολούθησαν και άλλες περιφέρειες!
Κάνε μου μια ευχή για το μέλλον
Προσωπικά εύχομαι να εξελίσσομαι και να παραμένω χρήσιμη… Κοινωνικά εύχομαι να αντιληφθούμε όλοι τη σημασία της αλληλεγγύης και της βαθιάς επικοινωνίας μεταξύ μας… Η συγκυρία του ιού και η κατάρρευση των δομών σίγουρα μας έδωσε πρόσφορο έδαφος περισυλλογής, είναι ευκαιρία για σκέψη και επικοινωνία. Εύχομαι να ανέβει ο πνευματικός μας πήχης, οι κοινωνίες μας να γίνουν ακόμη πιο λειτουργικές και η τεχνολογία ας είναι εκεί ένα σύστημα που το ελέγχουμε, μας διευκολύνει και μας προσφέρει επιπλέον χρόνο για να απολαύσουμε τη ζωή.