Όταν η κυβέρνηση αντιμετωπίζει την απειλή του covid-19 σαν το γνωστό επιτραπέζιο παιχνίδι «Φιδάκι» και φθάνει η ώρα που βλέπει ότι είναι Λερναία Ύδρα τότε την παίρνει η κατρακύλα και κουτρουβαλάει τις σκάλες όπως όπως. Και ως γνωστόν της Λερναίας Ύδρας όπου της έκοβαν ένα κεφάλι ξεφύτρωναν δυο. Εκτός κι αν ελπίζουμε στον Ηρακλή! Αλλά δυστυχώς οι καιροί ου μενετοί για παραμύθια.
Δεν θα σταθώ στις ΜΕΘ που έπρεπε να έχουν δημιουργηθεί- κάτι είχαμε ακούσει για 1100 ΜΕΘ, όμως πώς γίνεται με 179 διασωληνωμένους να έχει καλυφθεί το 70%; Αυτά τα νούμερα πάντως, δεν βγαίνουν- και στη θωράκιση του συστήματος υγείας, αφού υπάρχουν ειδικότεροι να μιλήσουν, αλλά ας μου επιτραπεί να έχω άποψη για το σύστημα παιδείας.
Διαβάζω ότι θα κλείσουν Γυμνάσια και Λύκεια, όπως έκλεισε πρώτη η εστίαση γιατί απεδείχθη, είπαν, πως είναι εστία μετάδοσης. Αν και για τα σχολεία ακούσαμε ότι ο αριθμός των 25-27 μαθητών στο τμήμα δεν είναι αιτία μετάδοσης, όπως δεν είναι και η σαρδελοποίσηση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, στα οποία ωστόσο ουδόλως η κατάσταση έχει αλλάξει.
Το μέτρο του κλεισίματος της Δευτεροβάθμιας βαθμίδας εκπαίδευσης, των Γυμνασίων και Λυκείων δηλαδή, εφαρμόστηκε και σε άλλες χώρες*. Σε κάποιες από αυτές με επιτυχία ΜΟΝΟ στην περίπτωση όπου πήρανε και άλλα μέτρα, το βασικότερο των οποίων ήταν η αραίωση των μαθητών ανά τμήμα, δηλαδή από 12-15, αλλά και συχνά τεστ, διαφορετικές ώρες προσέλευσης, ατομικά θρανία, διαχωριστικά ανάμεσα στους μαθητές κ.α. Έγινε κάτι από αυτά στη χώρα μας και δεν το καταλάβαμε;
Επιτυχημένο παράδειγμα εφαρμογής στην πρώτη φάση της πανδημίας η Δανία, όπου έκλεισαν τα Γυμνάσια και Λύκεια για να εξοικονομηθεί χώρος. Δεν τα έκλεισαν γιατί ήταν εστίες μόλυνσης αλλά για να τα χρησιμοποιήσουν για τη φοίτηση των αραιωμένων, 12 μαθητές, επομένως και περισσότερων τμημάτων της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό όμως το μέτρο όπως καταλαβαίνετε απαιτεί και μια σειρά άλλων μέτρων, όπως πρόσληψη επιπλέον εκπαιδευτικού προσωπικού, επιπλέον προσωπικού καθαριότητας, πιθανής προσωρινής λειτουργίας σε βάρδιες, πιθανές αλλαγές ωρολογίων προγραμμάτων. Με λίγα λόγια, η λύση «πονάει κεφάλι, κόψει κεφάλι» δεν φέρνει αποτέλεσμα όταν το φιδάκι είναι Λερναία Ύδρα, αλλά κάνουμε πως δεν το βλέπουμε μέχρι που έρχεται η ώρα που δαγκώνει επικίνδυνα. Τότε είναι αργά και οι Ηρακλειδείς μας τελείωσαν!
*( COVID-19 Literature Report Team: Brandon L. Guthrie PhD, Diana M. Tordoff MPH, Julianne Meisner BVM&SMS, Lorenzo Tolentino BS, Wenwen Jiang MPH, Sherrilynne Fuller PhD FACMI, Dylan Green MPH, and Diana Louden MLib, Jennifer M. Ross MD MPH, Summary of School Re-Opening Models and Implementation Approaches During the COVID 19 Pandemic )