Στην έρευνα για να πετύχεις πρέπει να χτίσεις ομάδα. Η έρευνα είναι ομαδική δουλειά και θέλει πολύ χρόνο για να δεις αποτελέσματα. Όπως και στο ποδόσφαιρο. Πρέπει να εμπνεύσεις τους νέους ερευνητές , όπως και στο ποδόσφαιρο τους νέους παίκτες. Χτίζουμε πάνω σε νέα παιδιά. Που δεν έχουν εμπειρίες. Τους μυούμε τι σημαίνει ομαδική δουλειά. Τι σημαίνει να κάνεις πρωταθλητισμό (όπως στην έρευνα έτσι και στο ποδόσφαιρο). Τους εξηγούμε με παραδείγματα ότι οι ερευνητικές (και ποδοσφαιρικές) εμπειρίες μπορεί να τους φτάσουν ψηλά στην καριέρα τους.
Όμως εκεί θα μείνουν μόνο αν έχουν τον κατάλληλο χαρακτήρα. Και για αυτό πασχίζουμε πολύ χρόνο. Και κυρίως όταν τελειώσει η καθημερινή δουλειά στο εργαστήριο ( όπως και στην προπόνηση στο γήπεδο). Τις ώρες που πρέπει να πάρουν σοβαρά ερεθίσματα για να γίνουν καλοί και σοβαροί ερευνητές ( όπως και παίκτες). Και αυτά τα παίρνουν με εμπειρίες ‘εξωσχολικές’ . Όπως και εξωγηπεδικές. Γιατί πρέπει να μυηθούν τι σημαίνει ομαδικό πνεύμα, τι σημαίνει να κάτσεις στον πάγκο ( κάθεσαι στον πάγκο και στην έρευνα, όπως και στο ποδόσφαιρο , όταν δεν μπορείς να προσφέρεις στην ομάδα. Θα ξαναεπιστρέψεις όταν ο προπονητής το κρίνει. Όπως όταν το κρίνει και ο διευθυντής της έρευνας).
Στους νέους ερευνητές διδάσκουμε ότι το καλύτερο μέλλον χτίζεται από ανθρώπους με δύσκολο χθες. Για αυτό πάντα ψάχνω παιδιά που έχουν ‘ταλαιπωρηθεί’ και γυαλίζει το μάτι τους να πετύχουν. Κάπως έτσι κάνουμε και στο ποδόσφαιρο. Διδάσκουμε στους νέους ερευνητές ότι δρόμος χωρίς εμπόδια, συνήθως οδηγεί σε ασήμαντους προορισμούς. Όπως και στο ποδόσφαιρο.
Όλα αυτά όμως απαιτούν χρόνο. Πολύ προσήλωση. Ο αείμνηστος Κωνσταντίνος Καραμανλής έλεγε (στον προσωπικό του βιογράφο Τάκη Λαμπρία), ότι για να διοικήσε , πολλές φορές στέγνωσε την ψυχή του. Ισχύει αυτό και στη δουλειά μου αλλά και στο ποδόσφαιρο.
Τα παιδιά που παίρνουμε από νεαρά μόλις τελειώσουν το σχολείο και έρθουν στο πανεπιστήμιο ( όπως και στο ποδόσφαιρο), είναι χωρίς εμπειρίες. Πρέπει να ξεκινήσουμε από το Α. Χτίζουμε πάνω σε ένα παιδί που έχει τα βασικά στοιχεία για να γίνει καλός ερευνητής. Έτσι και ο καλός προπονητής. Παίρνει ταλαντούχους νέους ποδοσφαιριστές και θα τους μετατρέψει μετά από καιρό σε παίκτες.