Ζούμε σε μία χώρα όπου η βιομηχανία της εστίασης είναι από τα σημαντικότερα γρανάζια της οικονομίας και ειδικότερα η βιομηχανία της καφεστίασης ανθίζει και μεγαλώνει μέρα με την μέρα σε όλες τις εκφάνσεις της. Αν αναλογιστούμε κιόλας τις επιτυχίες που έχουν οι Έλληνες baristas στο εξωτερικό σε διαγωνισμούς αλλά και η απότομη και ποιοτική συνάμα αύξηση των ανθρώπων που ψήνουν καφέ στην Ελλάδα , φτάνει στα όρια του παράλογου το γεγονός πως ακόμα και τώρα αρκετοί επιχειρηματίες δεν επενδύουν στην εκπαίδευση των εργαζομένων τους. Γιατί θα με ρωτήσει κάποιος να επενδύσει στην εξέλιξη του εκάστοτε barista του; Θα δούμε παρακάτω τους λόγους που θα πρέπει να το κάνει. Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε πως αυτή η επένδυση αποφέρει κέρδος και στον εργαζόμενο αλλά και στην επιχείρηση οπότε οι λόγοι είναι ανάμεικτοι και θα αφορούν και τις δύο περιπτώσεις.
Ξεκινώντας από τα βασικά.
Τι πουλάει ένα μαγαζί με καφέ; Καφέ. Ποιος φτιάχνει τον καφέ; Ο barista. Επομένως σαν ιδιοκτήτης καταστήματος καφέ έχεις θέσει τα όρια και τα θέλω σου για να βγάζεις τον καλύτερο δυνατό καφέ. Εκπαιδεύοντας τον barista σου εξασφαλίζεις πως θα προσπαθήσεις να σερβίρεις στους πελάτες σου την καλύτερη δυνατή ποιότητα αλλά θα μπορείς και να δεις και την βελτίωση που θα υπάρξει. Θα αυξηθεί η συνέπεια στην σωστή παρασκευή του καφέ και να ξέρετε, οι πελάτες αυτό το αντιλαμβάνονται και το εισπράττουν και μπορούν να γίνουν η καλύτερη σας διαφήμιση.
Ήρθε η ώρα για μόνιμο προσωπικό.
Ας μην κρυβόμαστε πίσω από το δάκτυλο μας, ασχολούμαστε με έναν κλάδο που έχει από τα μεγαλύτερα ποσοστά κύκλου εργασιών. Εργαζόμενοι έρχονται και φεύγουν με ρυθμούς εξωφρενικά γρήγορους. Αν σας έλεγα πως επενδύοντας στην εκπαίδευση του barista σας θα έχετε λύσει σε μεγάλο βαθμό ένα από τα μεγαλύτερα σας προβλήματα; Θα με πιστεύατε; Υπήρξα barista, και ασχολούμαι με τον καφέ γιατί απλά είναι το πάθος μου. Και όλοι αυτοί που δουλεύουν σαν barista έχουν την φιλοδοξία και την δίψα για μάθηση στο αίμα τους. Υπήρξαν αρκετοί barista sπου εγκατέλειψαν υποσχόμενους μισθούς ή προσφορές μόνο και μόνο για να βελτιώσουν τις δεξιότητές στο κομμάτι του καφέ καλύπτοντας έτσι και τις φιλοδοξίες τους. Εμπιστευτείτε τους εργαζόμενους σας κάνοντας τους καλυτέρους και θα εκπλαγείτε από την αποτελεσματικότητα και την αφοσίωση τους.
Εμπλουτίστε τις γνώσεις σας αλλά … και το βιογραφικό σας
Ο barista παρακολουθώντας ένα σεμινάριο πάνω στον καφέ βάζει τις υποδομές για να γίνει καλύτερος. Αναπτύσσει τις δεξιότητες του για να μπορεί να βγάζει ένα καλύτερο φλιτζάνι καφέ αλλά ταυτόχρονα απλουστεύει και την λογική πίσω από αυτό. Επιπλέον βρίσκει απαντήσεις σε ένα σωρό προβλήματα που αντιμετωπίζει στην εργασία του καθημερινά και που απλά, δεν ήξερε τον τρόπο αντιμετώπισης τους. Αποκτά γνώση και δεξιότητες, που αυτά με την σειρά τους τονώνουν την αυτοπεποίθηση του και όλα αυτά καταλήγουν σε μία μοναδική εμπειρία για τον πελάτη. Μην ξεχνάμε και το σημαντικότερο. Τα σεμινάρια και ειδικότερα τα πιστοποιημένα σεμινάρια είναι εξαιρετική προσθήκη στο βιογραφικό και αυτό δείχνει πολλά για τον τρόπο σκέψης του εργαζομένου αλλά και για τον ίδιο.
Ο εξιδεικευμένος barista είναι ο καλύτερος πωλητής
Κακά τα ψέματα, όλοι είμαστε εν δυνάμει πωλητές. Σε κάθε στιγμή στην ζωή μας κάνουμε πώληση και απλά δεν το αντιλαμβανόμαστε εκείνη την στιγμή. Ένας barista που ξέρει το προϊόν, τα θετικά και τα αρνητικά του αλλά και τις τελευταίες τάσεις και εξελίξεις στον χώρο του καφέ μπορεί να γίνει ο καλύτερος πωλητής σας αλλά και να σας σας βοηθήσει να διασφαλίσετε ότι πληρούνται τα πρότυπα παραγωγής και τα αποτελέσματα είναι ομοιόμορφα. Οι υπεύθυνοι baristas εφαρμόζουν αυτά που ξέρουν, τις βασικές τους δεξιότητες και τον σωστό χειρισμό. Εάν ένας barista είναι καλά εκπαιδευμένος, η δημιουργία καινοτόμων συνταγών ακολουθεί τα πρότυπα χειρισμού του καφέ και ξεπερνά τις προσδοκίες. Σερβίρετε ποιοτικό καφέ, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι δεν θα σπαταληθεί κανένας πόρος κάνοντας παράλληλα νέους πελάτες.
Δηλώνω άνθρωπος του καφέ, έχω πάθος με την δουλειά μου και πιστεύω ακράδαντα πως όλοι οι ιδιοκτήτες καταστημάτων θα έπρεπε να επενδύουν στην εκπαίδευση των συνεργατών τους, γιατί ο barista ουσιαστικά συνεργάτης είναι. Θα μπορούσα να γράψω άλλους τόσους λόγους, επέλεξα όμως τους σημαντικότερους κάτ εμέ. Τέλος ήρθε η ώρα να ξεκαθαρίσω πως παρακολουθώντας ένα σεμινάριο για τον καφέ δεν γίνεσαι αυτόματα και ο καλύτερος barista που υπάρχει. Η διαδικασία είναι αργή, δύσκολη και θέλει αρκετή προσπάθεια και από τον ίδιο τον barista ειδικά άμα δεν έχει εμπειρία. Ο εμπλουτισμός των γνώσεων , η πράξη όλων αυτών που μαθαίνεις και η εμπειρία φέρνουν την εξέλιξη. Ένα σεμινάριο είναι η πόρτα για να γίνεις καλύτερος, πηγαίνοντας σε αυτό απλά ανοίγεις την πόρτα σε έναν νέο κόσμο. Αν θα τον διαβείς είναι αποκλειστικά δική σου ευθύνη. Πίστευα από πάντα πως η γνώση θα πρέπει να μοιράζεται και μέσα από αυτά τα κείμενα τόσα χρόνια αυτό προσπαθώ , γιατί γνώση που δεν μοιράζεται.. είναι γνώση χαμένη. Καλό υπόλοιπο Κυριακής και καλή δύναμη σε όλους μετά από τα γεγονότα των τελευταίων ημερών.