Το Ανώτατο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκρινε πρόστιμο, ύψους 2,4 δισ. ευρώ, που είχε επιβληθεί στην Google από το 2017 από τις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας της Ε.Ε.
Η απόφαση, που αφορά χρήση δικής της υπηρεσία σύγκρισης τιμών για αγορές, προκειμένου να αποκτήσει αθέμιτο πλεονέκτημα έναντι μικρότερων Ευρωπαίων ανταγωνιστών, δίνει ώθηση στις ρυθμιστικές αρχές της Ε.Ε. που εδώ και χρόνια βρίσκονται σε διαμάχη με τον τεχνολογικό κολοσσό.
Το πρόστιμο είναι ένα από τα τρία που έχει επιβάλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή κατά της Google την τελευταία δεκαετία για διάφορες αντιμονοπωλιακές παραβάσεις, οι οποίες έχουν κοστίσει στην εταιρεία συνολικά 8,25 δισ. ευρώ. Στην περίπτωση μάλιστα της δικαστικής απόφασης που ανακοινώθηκε νωρίτερα σήμερα Τρίτη δεν προβλέπεται δυνατότητα του τεχνολογικού κολοσσού να ασκήσει έφεση.
Η δεσπόζουσα θέση της Google
Οι δικαστές επισημαίνουν στην απόφασή τους, ότι η νομοθεσία της Ε.Ε. απαγορεύει εμπορικές πρακτικές που εμποδίζουν «τη διατήρηση ή την ανάπτυξη του ανταγωνισμού». Ιδίως, συνεχίζουν, «σε μία αγορά όπου ο ανταγωνισμός θεωρείται ήδη αποδυναμωμένος, ακριβώς λόγω της παρουσίας μίας ή περισσότερων επιχειρήσεων σε δεσπόζουσα θέση».
To πρόστιμο που ενέκριναν οι δικαστικές αρχές της Ε.Ε. κατά της Google είναι το πρώτο που επιβάλλεται στην εταιρεία στο πλαίσιο αντιμονοπωλιακών πρωτοβουλιών της Ε.Ε. σε βάρος της με την Κομισιόν να εξετάζει ακόμη και διάσπαση υπηρεσιών της στον τομέα της τεχνολογίας διαφήμισης.
Η Google δίνει δικαστικό αγώνα κατά ακόμη δύο κυρώσεων που της έχουν επιβληθεί στην Ε.Ε., μεταξύ των οποίων, αντιμονοπωλιακό πρόστιμο ύψους ρεκόρ, που ανέρχεται σε 4,3 δισ. ευρώ για το λειτουργικό της σύστημα Google Android.
Το Ανώτατο Δικαστήριο είχε υποστηρίξει ήδη από πέρυσι το πόρισμα της Ε.Ε. κατά της πλατφόρμας Αγορών της Google χρησιμοποιώντας μάλιστα σκληρή γλώσσα κατά της «αυτοπροτίμησης» της Google για τις υπηρεσίες της.
Παρόλα αυτά, ανταγωνιστικές υπηρεσίες έχουν διαμαρτυρηθεί, επειδή θεωρούν πως η Ε.Ε. έχει αποτύχει να επιβάλει σημαντικές αλλαγές στις πρακτικές της Google. Παρόλο που η εταιρεία έχει ήδη αναγκαστεί να τροποποιήσει τον υπηρεσίες της ώστε να πληροί τους όρους αποφάσεων που έχουν ληφθεί σε βάρος πρακτικών της από το 2017 μέχρι σήμερα.
Ο Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές
Έκτοτε η Κομισιόν έχει αποκτήσει ένα ισχυρό, νέο εργαλείο για την αντιμετώπιση των ψηφιακών κολοσσών, τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) που απαγορεύει στους τεχνολογικούς γίγαντες να ευνοούν την προβολή των δικών τους προϊόντων και υπηρεσιών από τις πλατφόρμες τους, έναντι ανταγωνιστών τους.
Η Google προέβη φέτος σε περαιτέρω τροποποιήσεις στον μηχανισμό αναζήτησης προϊόντων για να συμμορφωθεί με τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές. Παράλληλα, σε εξέλιξη είναι έρευνα της Ε.Ε. για μη συμμόρφωση με τον εν λόγω νόμο της υπηρεσίας Αναζήτησης Google, καθώς και εφαρμογών της.