Με νέο πακέτο από κυρώσεις, το 15ο κατά σειρά, επανέρχεται η Ευρωπαϊκή κατά της Ρωσίας. Αυτή τη φορά στόχος του μπλοκ είναι ο «σκιώδης στόλο» δεξαμενόπλοιων που έχει αναπτύξει η Μόσχα για να παρακάμψει τους δυτικούς περιορισμούς στο εμπόριο πετρελαίου.
Ο στόλος αποτελείται από παλαιά, ανασφάλιστα πλοία των οποίων η κακή κατάσταση έχει υποδαυλίσει τους φόβους για επικείμενη περιβαλλοντική καταστροφή κοντά ή μέσα στα ευρωπαϊκά ύδατα.
Εκφράζονται φόβοι για επικείμενη περιβαλλοντική καταστροφή
Μερικές κινεζικές εταιρείες που θεωρούνται ύποπτες ότι επιτρέπουν τη ρωσική παραγωγή μη επανδρωμένων αεροσκαφών μπαίνουν επίσης σε μαύρη λίστα ως μέρος της συμφωνίας, δήλωσε διπλωμάτης στο Euronews. Οι κυρώσεις έλαβαν την έγκριση από τους πρεσβευτές των 27 κρατών.
Χωρίς μεγάλες αντιπαραθέσεις λήφθηκε η απόφαση
«Η ΕΕ και οι εταίροι της G7 δεσμεύονται να διατηρήσουν την πίεση στο Κρεμλίνο», δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Η δέσμη μέτρων προσθέτει περισσότερα πρόσωπα και οντότητες στον ήδη υπάρχοντα κατάλογο κυρώσεων και στοχεύει και σε τρίτες χώρες εκτός της Ρωσίας. Συγκεκριμένες λεπτομέρειες για τους περιορισμούς δεν ήταν άμεσα διαθέσιμες, αλλά το πακέτο είναι ηπιότερο σε σχέση με προηγούμενα.
Οι συζητήσεις για την επιβολή των κυρώσεων ξεκίνησαν τον περασμένο μήνα και προχώρησαν με λίγες αντιπαραθέσεις μεταξύ των χωρών.
Πρόκειται για τις πρώτες κυρώσεις που συμφωνήθηκαν κατά τη διάρκεια της προεδρίας της Ουγγαρίας στο Συμβούλιο της ΕΕ.
Ο «σκιώδης στόλος» αριθμεί περίπου 600 πλοία
Η Κίνα και η Ινδία είναι σήμερα οι κύριοι αγοραστές του ρωσικού πετρελαίου, το οποίο συχνά διυλίζεται στις χώρες αυτές και πωλείται στην αγορά της ΕΕ με διαφορετική ετικέτα.
Ο «σκιώδης στόλος» εκτιμάται ότι αριθμεί περίπου 600 πλοία, αν και δεν υπάρχει επίσημος αριθμός λόγω της μυστικοπάθειας των πληροφοριών από το Κρεμλίνο.
Οι κυρώσεις που συμφωνήθηκαν από τις χώρες της ΕΕ την Τετάρτη στοχεύουν σε περίπου 50 πλοία που ανήκουν στον «σκιώδη στόλο», δήλωσαν διπλωμάτες. Η προηγούμενη δέσμη μέτρων είχε τοποθετήσει 27 πλοία στη «μαύρη λίστα», απαγορεύοντας τους την πρόσβαση σε λιμάνια της ΕΕ και την παροχή υπηρεσιών της ΕΕ.
Επιθεωρήσεις στη θάλασσα
Σε ψήφισμα που εγκρίθηκε την Πέμπτη, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ζητά να ληφθούν πιο στοχευμένα μέτρα κατά των εν λόγω πλοίων, συμπεριλαμβανομένων όλων των πλοίων ξεχωριστά, καθώς και των πλοιοκτητών, των φορέων εκμετάλλευσης, των διαχειριστών, των λογαριασμών, των τραπεζών και των ασφαλιστικών εταιρειών τους.
Ζητά επίσης τη συστηματική επιβολή κυρώσεων στα πλοία που διαπλέουν ευρωπαϊκά ύδατα χωρίς να γνωστοποιούν αν είναι ασφαλισμένα και καλεί την ΕΕ να ενισχύσει τις ικανότητες επιτήρησης, ιδίως την παρακολούθηση με μη επανδρωμένα αεροσκάφη και δορυφόρους, αλλά και να διενεργήσει στοχευμένες επιθεωρήσεις στη θάλασσα. Οι ευρωβουλευτές ζητούν από τα κράτη – μέλη της ΕΕ να ορίσουν ποια λιμάνια είναι ικανά να χειρίζονται πλοία που μεταφέρουν αργό πετρέλαιο και υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) και να κατάσχουν το παράνομο φορτίο χωρίς αποζημίωση.