Θα ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ ο τζίρος του λιανεμπορίου το φετινό Δεκέμβριο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του λιανεμπορίου, ωστόσο, παρά το θετικό πρόσημο σε τζίρο, το εμπόριο δηλώνει ότι εξακολουθεί να βρίσκεται και τα φετινά Χριστούγεννα, αντιμέτωπο, με νέες προκλήσεις.
«Οι Έλληνες έμποροι, όμως, έχουν μάθει να επιχειρούν μέσα σε αντίξοες οικονομικές συνθήκες και μέσα από σκληρή δουλειά να τα καταφέρνουν. Αυτό θα συμβεί και φέτος» δηλώνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής Βασίλης Κορκίδης αν και εκτιμά ότι «η παγιωμένη ακρίβεια θα αποτυπωθεί και στη φετινή εορταστική αγορά».
Στο μεταξύ στο ερώτημα πως θα ψωνίσουν οι Έλληνες καταναλωτές την επερχόμενη εορταστική περίοδο; Όπως εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Θάνος Μαύρος, εταίρος της EY Ελλάδος και επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της ΕΥ στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, σύμφωνα με την φετινή έκδοση της ΕΥ, Future Consumer Index Ελλάδα, περισσότεροι από τους μισούς ερωτώμενους (54%) δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περίπου τα ίδια, ενώ περισσότερα προτίθενται να ξοδέψει το 4%.
Οι πληθωριστικές πιέσεις και η εορταστική αγορά
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ σε δηλώσεις του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ανέφερε: Οι πληθωριστικές πιέσεις συνεχίζονται και οι επιχειρήσεις λιανεμπορίου θα δεχθούν και φέτος τις επιπτώσεις κατά την διάρκεια της εορταστικής περιόδου. Δεν είναι τυχαία τα ευρήματα της έρευνας των πληρωμών και αγορών στην οποία αποτυπώνεται η σημαντική επίδραση του πληθωρισμού στη συμπεριφορά των καταναλωτών, με 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές να επηρεάζεται από την ακρίβεια, ξεπερνώντας τον μέσο όρο σε παγκόσμιο επίπεδο (7/10). Η μελέτη της ΕΥ Future consumer Index σημειώνει ότι 6 στους 10 αναζητά οικονομικά προϊόντα δίνοντας πρωταρχική σημασία στη τιμή. Καθώς λοιπόν μπαίνουμε στην «καρδιά» της εορταστικής περιόδου των Χριστουγέννων, είναι χαρακτηριστικό ότι 5 από τους 10 Έλληνες καταναλωτές δυσκολεύεται να αποφασίσει ποια προϊόντα θα κρατήσει και ποια θα αφαιρέσει από το καλάθι των Χριστουγέννων, ενώ 3 στους 10 καταναλωτές θα δαπανήσουν τα περισσότερα χρήματα τους για αγορές τροφίμων.
Περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες καταναλωτές έχουν πρόθεση να δώσουν προτεραιότητα στις οικογενειακές υποχρεώσεις και κοινωνικές επιλογές, 2 στους 10 θα ξοδέψουν περισσότερα και 3 στους 10 θα μειώσουν τις δαπάνες για μη απαραίτητα είδη, ξοδεύοντας λιγότερα συγκριτικά με προηγούμενα έτη.
Η πρόβλεψη για τον τζίρο του λιανεμπορίου τον φετινό Δεκέμβριο πως θα ξεπεράσει τα περυσινά επίπεδα και θα κινηθεί πάνω από τα 4 δις ευρώ φαίνεται πως θα πραγματοποιηθεί, ενώ οι προτιμήσεις των καταναλωτών για τα δώρα παραμένουν σταθερά οι ίδιες, με την ένδυση και υπόδηση στη κορυφή, τα δώρα, τα παιχνίδια και τα καλλυντικά να ακολουθούν. Το 2024 εκτιμάται πως για το ελληνικό λιανεμπόριο θα ολοκληρωθεί με μικρή µμονοψήφια αύξηση, που μάλιστα σε μεγάλο βαθμό είναι πληθωριστική και δεν συνεπάγεται με αντίστοιχη αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν ότι κερδισμένες είναι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έναντι των μικρότερων, µε την πληθωριστική κρίση να προκαλεί στην πραγµατικότητα διεύρυνση του χάσµατος µεταξύ τους, δεδομένου ότι οι «μεγάλοι» μπορούν να ασκήσουν πιο εκτεταμένη πολιτική προσφορών.