Η Οδηγία σχετικά με τις Άδειες Οδήγησης στο Ευρωκοινοβούλιο είναι υπό αναθεώρηση με στόχο την ολοκλήρωση της διαδικασίας την άνοιξη του 2025. Την επείγουσα ανάγκη εναρμόνισης προτύπων στην οδήγηση μεταξύ των όλων κρατών – μελών στην ΕΕ και επέκτασή τους στα επαγγελματικά οχήματα εξετάζει το Ευρωκοινοβούλιο στην υπό αναθεώρηση Οδηγία σχετικά με τις άδειες οδήγησης με την ολοκλήρωση της διαδικασίας να έχει ολοκληρωθεί έως την άνοιξη του 2025.
Στην αναθεώρηση περιλαμβάνεται και η επικαιροποίηση των κριτηρίων εξέτασης αλλά και ζητήματα όπως η ανάγκη εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών στην παροχή πρώτων βοηθειών αλλά και η μηδενική ανοχή στο αλκοόλ και αυστηρές ποινές ιδιαίτερα σε αρχάριους οδηγούς που είτε καταναλώνουν αλκοόλ ή οδηγούν υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών.
Η Ελληνίδα Ευρωβουλευτής και Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού TRAN κ. Έλενα Κουντουρά στην εκδήλωση που διοργάνωσε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επισήμανε την επείγουσα ανάγκη βελτίωσης των συνθηκών εργασίας των επαγγελματιών οδηγών στους ευρωπαϊκούς δρόμους.
H εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις Μεταφορές – ETF και του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών- ETSC.
Η Έλενα Κουντουρά αναφέρθηκε στην ανησυχητική απόκλιση από το στόχο της δεκαετίας για τη μείωση κατά 50% των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2030.
Το 2023, περισσότερες από 20.000 ζωές χάθηκαν στους ευρωπαϊκούς δρόμους, μία ετήσια μείωση μόλις 1%, αντί για 6,1% του ετήσιου ευρωπαϊκού στόχου.
Παρουσίασε τα ανησυχητικά στοιχεία από επίσημες έρευνες που δείχνουν τον υψηλό συσχετισμό της κούρασης με την εμπλοκή σε τροχαίες συγκρούσεις:
-Έως και το 40% των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις στην Ευρώπη σχετίζονται με την εργασία/επαγγελματική οδήγηση.
-Το 66% των οδηγών λεωφορείων και το 60% των οδηγών φορτηγών αισθάνονται τακτικά κόπωση στο τιμόνι, η οποία συνδέεται με τις κακές συνθήκες εργασίας.
Επιπλέον, οι κακές συνθήκες εργασίας λειτουργούν αποτρεπτικά στην είσοδο στο επάγγελμα των νέων και των γυναικών, τη στιγμή που η Ευρώπη αντιμετωπίζει ένα τεράστιο έλλειμμα επαγγελματιών οδηγών.
Ανέπτυξε το έργο και τις θέσεις του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας, καθώς στην προηγούμενη θητεία ήταν κεντρική εισηγήτρια του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου στο ψήφισμα για το πλαίσιο πολιτικής της ΕΕ στην οδική ασφάλεια έως το 2030.
Ζήτησε αλλαγές στην ευρωπαϊκή νομοθεσία για την ασφάλεια και προστασία των δικαιωμάτων των επαγγελματιών οδηγών. Άσκησε κριτική στην πρόταση ορισμένων πολιτικών ομάδων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου να μειωθούν τα όρια ηλικίας στην ΕΕ για τους επαγγελματίες οδηγούς, από 17 ετών στα φορτηγά και από 19 στα λεωφορεία, που συζητείται στην υπό αναθεώρηση Οδηγία για τις άδειες οδήγησης.
«Η τεράστια έλλειψη επαγγελματιών οδηγών στην Ευρώπη δεν θα λυθεί βάζοντας οδηγούς πολύ νεαρής ηλικίας πίσω από το τιμόνι, που είναι πιο εκτεθειμένοι στον κίνδυνο τροχαίων συγκρούσεων, αλλά με ένα θεσμικό πλαίσιο ενισχυμένης οδικής ασφάλειας και ουσιαστικής βελτίωσης των συνθηκών εργασίας στις μεταφορές», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Η Jutta Paulus, Ευρωβουλευτής των Πρασίνων και εισηγήτρια της έκθεσης του Ευρωκοινοβουλίου για την υπό αναθεώρηση Οδηγία σχετικά με τις Άδειες Οδήγησης, έκανε μία σύντομη αναφορά στις επερχόμενες αλλαγές, με στόχο την ολοκλήρωση της διαδικασίας την άνοιξη του 2025.
Έθεσε θέμα επείγουσας ανάγκης εναρμόνισης προτύπων στην οδήγηση μεταξύ των κρατών-μελών, και επέκτασή τους, πέραν από τα επαγγελματικά οχήματα στις μεταφορές, και στα οχήματα δημοσίων υπηρεσιών, για τη διευκόλυνση των διασυνοριακών μετακινήσεων τους, όπως πχ. της Πυροσβεστικής για την αντιμετώπιση πυρκαγιών σε γειτονικές χώρες. Αναφέρθηκε στην ισχυρή δέσμευση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για μηδενική ανοχή στο αλκοόλ και για αυστηρές ποινές ιδιαίτερα σε αρχάριους οδηγούς που είτε καταναλώνουν αλκοόλ ή οδηγούν υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών. Στην αναθεώρηση περιλαμβάνεται και η επικαιροποίηση των κριτηρίων εξέτασης και ζητήματα όπως η ανάγκη εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών στην παροχή πρώτων βοηθειών.
Η Cristina Tilling, Επικεφαλής του Τμήματος των Οδικών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας των Εργαζομένων στις Μεταφορές ETF, αναφέρθηκε εκτενώς στα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί φορτηγών και τουριστικών λεωφορείων, λόγω κούρασης. Ζήτησε να αυξηθούν στα κράτη-μέλη οι ασφαλείς και προστατευόμενοι χώροι στάθμευσης φορτηγών οχημάτων, για να εξυπηρετηθούν καλύτερα οι οδηγοί, ειδικά σε ειδικές συνθήκες νυχτερινής εργασίας. Επίσης υποστήριξε την πρόταση της κ. Κουντουρά για την ανάγκη σύστασης Ευρωπαϊκού Οργανισμού για τις Μεταφορές.
Η Graziella Jost, Διευθύντρια Έργων του ETSC μίλησε για την ευρεία καμπάνια του ETSC για να σωθούν ζωές και την πιο δυναμική υποστήριξη ευρωπαϊκών και εθνικών μέτρων για την επίτευξη των στόχων μείωσης των θανάτων και σοβαρών τραυματισμών. Τάχθηκε κατά της μείωσης των ορίων ηλικίας στην επαγγελματική οδήγηση. Ζήτησε σύσταση από την Κομισιόν για τα όρια ταχύτητας, επικαιροποίηση των κανονισμών ασφαλείας, και ειδική αναθεώρηση των ανώτατων ορίων στο μέγεθος και βάρος των αυτοκινήτων και βαν.
O Juan Pedro Garcia Rosalez συνδικαλιστής με το ver.di. και μέλος των Εκτελεστικών Επιτροπών Logistics και Οδηγών του ETF, με την προσωπική του εμπειρία ως οδηγός, μίλησε για τους καθημερινούς κινδύνους που αντιμετωπίζουν οι επαγγελματίες στους ευρωπαϊκούς δρόμους και την ανάγκη ουσιαστικής βελτίωσης των συνθηκών εργασίας.
Η Ellen Townsend, Διευθύντρια Πολιτικής του ETSC αναφέρθηκε στην ανάγκη πλήρους υιοθέτησης της προσέγγισης ασφαλούς συστήματος (safe system approach) και μίας ολιστικής πολιτικής για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Τάχθηκε κατά της μείωσης των ορίων ηλικίας στην επαγγελματική οδήγηση που συνδέεται με υψηλό ρίσκο εξαιτίας της έλλειψης εμπειρίας και της παρορμητικότητας στη λήψη αποφάσεων στις νεαρές ηλικίες.
Η Δρ. Tina Gehlert, Eπικεφαλής της Oμάδας Οδηγικής Συμπεριφοράς της Έρευνας Ατυχημάτων UDV του φορέα εκπροσώπησης των ασφαλιστών της Γερμανίας GDV επισήμανε ότι 25 από τα 27 κράτη-μέλη επιτρέπουν ήδη επαγγελματίες οδηγούς από την ηλικία των 18 ετών σε φορτηγά (κατηγορία C) υπό προϋποθέσεις. Παρουσίασε ωστόσο, στοιχεία σύμφωνα με τα οποία οι νεαροί οδηγοί 18-20 ετών έχουν υψηλότερο ρίσκο από άλλες ηλικιακές ομάδες στην εμπλοκή τους σε τροχαίες συγκρούσεις.