Μια ακόμα ασφαλιστική κάλυψη θα κληθούν να πληρώνουν από φέτος οι ιδιοκτήτες οχημάτων, καθώς από την 1η Ιουνίου 2025 όλα τα νέα συμβόλαια σε ιδιωτικά, επιβατικά οχήματα, αλλά και για τα επαγγελματικά οχήματα θα πρέπει υποχρεωτικά να περιλαμβάνουν την ασφάλιση έναντι φυσικών καταστροφών, με το κόστος να κυμαίνεται κοντά στα 10 ευρώ, κατά μέσο όρο.
Ωστόσο, σύμφωνα με τα όσα είπε στο CNN Greece ο εκπρόσωπος της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος για θέματα που αφορούν την ασφάλιση αυτοκινήτων κ. Κωνσταντίνος Μπερτσιάς, μέχρι στιγμής τουλάχιστον, «δεν υπάρχει κάποια αναφορά για ποινή ή πρόστιμο» σε όσους ιδιοκτήτες οχημάτων δεν επιλέξουν να πληρώσουν την επιπλέον κάλυψη.
Αυτό που αναφέρει η απόφαση του ΥΠΕΘΟ είναι πως δεν θα υπάρξει πρόβλεψη για κρατική αρωγή στα οχήματα που υπέστησαν ζημιές τέτοιου είδους και δεν έχουν την συγκεκριμένη ασφαλιστική κάλυψη.
Το κόστος της επιπλέον κάλυψης
Όσον αφορά την οικονομική επιβάρυνση, η κάλυψη αυτή κοστολογείται ανάλογα με την αξία του αυτοκινήτου και την περιοχή, όπως είναι η πάγια τακτική των ασφαλιστικών εταιρειών.
Μάλιστα, το συγκεκριμένο μέτρο θα εφαρμοστεί οριζόντια ακόμα και στα οχήματα, τα οποία έχουν μεταπολιτική αξία που κυμαίνεται από 500 έως 1.500 ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί πως οι ασφάλειες οχημάτων έναντι των φυσικών καταστροφών δεν είναι κάτι καινούργιο, υπάρχουν ήδη και μάλιστα τις είχε επιλέξει περίπου το 20% των ιδιοκτητών οχημημάτων που είχαν συμβόλαιο ασφάλισης το 2024, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος.
Από τα συνολικά 6,7 εκατομμύρια οχήματα σε κυκλοφορία, σχετική κάλυψη υπήρχε για περίπου 3,3 εκατομμύρια.
Τι πρέπει να κάνουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων
Αυτό που πρέπει να κάνουν οι ιδιοκτήτες οχημάτων είναι μια καλή έρευνα αγοράς.
Σύμφωνα με τον κ. Μπερτσιά οι ασφαλιστικές εταιρείες προσφέρουν ήδη συμβόλαια με κάλυψη έναντι φυσικών καταστροφών και μάλιστα «με περισσότερες προβλέψεις από ότι προβλέπει η νομοθετική ρύθμιση».
Οι ιδιοκτήτες οχημάτων μπορούν να επιλέξουν ένα από αυτά ή να περιμένουν να δουν αν οι εταιρείες θα προσφέρουν και «μικρότερα πακέτα» που περιλαμβάνουν μόνο τις υποχρεωτικές καλύψεις.
Στα νέα συμβόλαια αυτό είναι μια εύκολη διαδικασία, ενώ όσο αφορά στα παλιά συμβόλαια, πιθανότατα θα υπάρξει ρύθμιση, ώστε να προστεθεί το ασφάλιστρο ακόμα και πριν την ανανέωση.
Τι λέει ο νόμος
Σύμφωνα με το άρθρο 5Α Ασφάλιση οχημάτων έναντι φυσικών καταστροφών:
1. Ο κύριος ή κάτοχος αυτοκινήτου οχήματος κατά την έννοια της περ. α) του άρθρου 1 του π.δ. 237/1986 (Α΄ 110), με τόπο συνήθους στάθμευσης στην Ελλάδα, πέραν των υποχρεώσεων ασφάλισης κατά το ανωτέρω προεδρικό διάταγμα, υποχρεούται να καλύπτει με ασφάλιση το όχημά του και έναντι των κινδύνων από δασική πυρκαγιά και από πλημμύρα, με βάση την τρέχουσα εμπορική αξία του οχήματος. Η υποχρέωση ασφάλισης υφίσταται διαρκώς από τη χορήγηση της αδείας και των πινακίδων κυκλοφορίας, χωρίς να εξαρτάται από την εν τοις πράγμασι κίνηση ή λειτουργία του οχήματος.
2. Η υποχρέωση ασφάλισης του παρόντος δεν ισχύει, εάν το όχημα ανήκει κατά κυριότητα στο Δημόσιο ή σε φορέα του δημόσιου τομέα, όπως ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), εξαιρουμένου του υποτομέα Ο.Τ.Α..
3. Οι υπόχρεοι σε ασφάλιση του παρόντος εξαιρούνται από κάθε επιχορήγηση κρατικής αρωγής για τα οχήματα που δεν έχουν ασφαλιστεί σύμφωνα με την παρ. 1.»
4. Στο άρθρο 47 του ν. 5116/2024, περί εξουσιοδοτικών διατάξεων, προστίθεται παρ. 2Α, ως εξής:
«2Α. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Ανάπτυξης και Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας δύναται να εξειδικεύονται το εύρος και οι προϋποθέσεις ασφάλισης, να εισάγονται επιπλέον εξαιρέσεις, να ρυθμίζονται η διαδικασία και τα δικαιολογητικά για την εξαίρεση και να καθορίζεται κάθε άλλο θέμα σχετικό με την εφαρμογή του άρθρου 5Α».