«Το ’βλεπες, το ’παιξες;»
Με το άκουσμα της συγκεκριμένης φράσης το μυαλό των περισσοτέρων, αν όχι όλων, οδηγείται στο ΤΖΟΚΕΡ και στον ΟΠΑΠ, επιβεβαιώνοντας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την δύναμη που μπορεί να ασκεί ένα διαφημιστικό μήνυμα στον ανθρώπινο εγκέφαλο. Όταν, δε, το μήνυμα αυτό ξεφεύγει από τα στενά όρια του συγκεκριμένου διαφημιστικού πλαισίου και λαμβάνει ευρύτερα χαρακτηριστικά, χρησιμοποιείται δηλαδή για την περιγραφή ή τη διαπίστωση μιας ευρείας γκάμας πράξεων και γεγονότων, τότε η επιτυχία είναι καθολική και η ισχυροποίηση του μηνύματος αποτελεί μιας πρώτης τάξεως επιβεβαίωση της επιλογής τόσο του διαφημιζόμενου, όσο και του δημιουργού του.
Ένα φθινοπωρινό, μελαγχολικό, απόγευμα του Γενάρη, περπατώντας στον στεναχωρημένο πεζόδρομο της Κούμα, σκεφτόμουν τον τρόπο με τον οποίο θα μπορούσα να προσεγγίσω καλύτερα έναν Λαρισαίο δημιουργό που κρύβεται πίσω από μια σειρά σημαντικών εμπορικών ταυτοτήτων και ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να σπάσει τα σύνορα της πόλης, καθώς συνεργάζεται πλέον με πολύ μεγάλες εταιρείες της Αθήνας, ενώ σχεδιάζει πρότζεκτ που ταξιδεύουν σε ολόκληρο τον κόσμο.
Ήταν η στιγμή που το μυαλό μου, με αυτό τον θαυμαστό ανεξερεύνητο ίσως τρόπο που ο ανθρώπινος εγκέφαλος, σαν άλλος οδηγός της φόρμουλα, παίρνει κλειστές στροφές με απίστευτες ταχύτητες σε μη προκαθορισμένες πορείες, ήρθε και συνάντησε το άκρως επιτυχημένο σλόγκαν του ΟΠΑΠ.
Ίσως επειδή γνωρίζω καλά πως ο Απόστολος Τσιοβάρας «και το ’βλεπε και το ’παιξε», το μυαλό μου έστρωσε το έδαφος για μια κουβέντα μαζί του που δεν αφορά αποκλειστικά και μόνο τις εμπορικές ταυτότητες και τα logo που λειτουργούν ως διαβατήρια επιτυχίας ενός προϊόντος στον κόσμο της αγοράς, αλλά στην δημιουργία και στην έμπνευση. Στην ικανότητα ενός ανθρώπου να συλλαμβάνει την εικόνα, τη λέξη ή το σχήμα που θα αποτελέσει την πρακτική αντανάκλαση μιας προσωπικότητας και μιας ιδέας σε επιτυχία.
Η αλήθεια είναι πως αυτή η κουβέντα, μου είναι λίγο πιο εύκολη από μια άλλη που θα γινόταν με έναν άγνωστο σε μένα καλλιτέχνη. Κι αυτό γιατί ο Αποστόλης Τσιοβάρας ήταν ο άνθρωπος που πριν πέντε χρόνια μπήκε στο δικό μου μυαλό και κατάφερε να αποτυπώσει το λογότυπο της LarissaPress. Έτσι αποφάσισα να ανταποδώσω τη δική του βουτιά στο μυαλό μου με τον ίδιο ακριβώς τρόπο: καλώντας τον να μου επιτρέψει να μπω εγώ πλέον στο δικό του και να ταξιδέψουμε μαζί στον κόσμο της δημιουργίας. Τον κάλεσα λοιπόν να καθίσει απέναντί μου και να πιάσει το νήμα από την αρχή…
Έχω ανάγκη την ποικιλία και τη διαφοροποίηση. Τα νέα project μου δίνουν ζωή. Χρειάζομαι την πρόκληση. Έχω ανάγκη να δημιουργώ και να αφηγούμαι «ιστορίες» για τα brands που αναλαμβάνω.
«Από πολύ μικρή ηλικία είχα δύο αγάπες: να σχεδιάζω και να βλέπω διαφημίσεις. Χωρίς να καταλάβω το πώς, τα δύο αυτά πράγματα ενώθηκαν και με κυρίευσαν. Μεταμορφώθηκαν στο πάθος μου για τη γραφιστική. Δεν νομίζω ότι ήταν μία συνειδητή επιλογή, ήταν περισσότερο μία φυσική εξέλιξη. Η λογική με επισκέφθηκε λίγο αργότερα και με οδήγησε να ασχοληθώ επαγγελματικά με την οπτική επικοινωνία», μου λέει ξεκινώντας και επιλέγω να μην τον διακόψω. Ήθελα πολύ να τον προβοκάρω, χαμογελώντας, πως δεν είμαι καθόλου σίγουρος αν η «λογική» αποτελεί το δυνατό του χαρτί στη δουλειά του, κι αυτό γιατί ο ίδιος παραμένει ένας «τρελός δημιουργός», όπως λένε χαρακτηριστικά συνεργάτες και φίλοι του, για να αποδώσουν την διαδικασία που ακολουθεί για να αποτυπώσει στο χαρτί αυτό που άλλοι «παράξενοι» άνθρωποι έχουν, ακατέργαστο, στο δικό τους μυαλό
«Σταδιακά διακρινόμουν ανάμεσα στους συναδέλφους της εποχής. Αυτό, σε συνδυασμό με σκληρή δουλειά και την απαραίτητη τύχη, με έφερε να σχεδιάζω το δημοφιλέστερο τότε περιοδικό της πόλης, γεγονός που τόνωσε την αυτοπεποίθησή μου και με οδήγησε, το Σεπτέμβριο του 2002, στη δημιουργία μίας ατομικής επιχείρησης: του CURSOR DESIGN STUDIO.
Η ποιότητα της δουλειάς και η συνέπειά μου αναγνωρίστηκε αστραπιαία, με αποτέλεσμα να μένω στο Studio μερόνυχτα, ώστε να ανταποκριθώ στις απαιτήσεις των πελατών. Έφθασα, θυμάμαι, να σχεδιάζω μόνος μου τρία (3) περιοδικά ταυτόχρονα, επιπρόσθετα των υπόλοιπων project: λογότυπα, εταιρικές ταυτότητες, αφίσες, εξώφυλλα CD και ό,τι άλλο μπορείς να φανταστείς.
Το έκανα όμως με απίστευτη όρεξη, γιατί ποτέ δεν είδα τη γραφιστική σαν «δουλειά», αλλά σαν ένα μέσο έκφρασης της δημιουργικότητας που με πλημμυρίζει. Πάντα αισθανόμουνα την πρόκληση να μελετήσω το πρόβλημα και να προσφέρω την κατάλληλη λύση, ώστε να μεταφέρω αποτελεσματικά το οπτικό μήνυμα στους δέκτες, στην αγορά.
Η εξέλιξη είναι στο DNA του CURSOR. Ο κόσμος μου ακολουθεί τους θεμελιώδεις κανόνες του σύμπαντος: κινείται και διαστέλλεται διαρκώς
Φυσικά, η επαγγελματική ανησυχία ήταν πάντοτε παρούσα, και έτσι έκανα δύο αξέχαστα ταξίδια στην Αμερική, το 2005 και το 2007, για να διερευνήσω τις πιθανότητες να δουλέψω εκεί. Δίστασα όμως να κάνω το βήμα… Ευτυχώς ωστόσο, το διαδίκτυο είχε πλέον ωριμάσει και με βοήθησε να φέρω τον κόσμο σε μένα. Έχτισα ένα καλό online προφίλ, ενώ παράλληλα άρχισα να παρακολουθώ σεμινάρια στην Ένωση Γραφιστών.
Λίγο αργότερα, τo 2009, έκανα και την πρώτη μου αυτοέκδοση με ISBN, το Symbol-o-Graphy, με χορηγία της αγαπημένης μου φίλης Maras Karetsou, μία Λαρισαίας εικαστικού παγκοσμίου φήμης, αλλά και της σχολής που φοίτησα, του ΠΟΛΥΤΕΧΝΟ. Η έκδοση παρουσιάσθηκε και εκτέθηκε μάλιστα στο Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα.
Εν τω μεταξύ, η online παρουσία μου, κυρίως στην πλατφόρμα behance, άρχισε να αποδίδει καρπούς. Ο ανταγωνισμός με συναδέλφους του εξωτερικού άνοιξε περαιτέρω τους επαγγελματικούς μου ορίζοντες και βελτίωσε σημαντικά τις δεξιότητές μου, με αποτέλεσμα να δέχομαι αιτήματα συνεργασίας και από πελάτες του εξωτερικού. Αυτό αύξησε κατά πολύ τις απαιτήσεις και έτσι το Studio απέκτησε in-house ομάδα, που συνεχίζει ακόμα να διευρύνεται.
Δεν άργησαν και οι διακρίσεις, όπως βραβεύσεις σε εθνικούς και παγκόσμιους διαγωνισμούς, προσκλήσεις να μιλήσω σε συνέδρια και εκδηλώσεις, συνεντεύξεις σε ελληνικά και ξένα περιοδικά, συμπερίληψη project σε εκδόσεις διεθνούς κύρους. Κάπως έτσι προέκυψαν και οι πλέον αξιοσημείωτες συνεργασίες στην καριέρα μου: με την Design Ambassador του Βασίλη Μπαρτζώκα και με την Tsomokos Communications, συνεργασίες που συνεχίζονται μέχρι σήμερα με συνέδρια και άλλα project, τόσο εθνικής, όσο και παγκόσμιας εμβέλειας.
Μιας και το αναφέραμε, η οπτική επικοινωνία των συνεδρίων είναι μία πολύ ξεχωριστή κατηγορία project. Είναι σχεδιαστικά crash tests. Δύο είναι τα σημαντικότερα στοιχεία που τα ξεχωρίζουν: το πλήθος των εφαρμογών τους και η ισχύς της προβολή τους. Ενδεικτικά, κάποια από τα εμβληματικότερα συνέδρια που είχα την τιμή να υποστηρίξω σχεδιαστικά είναι το μεγαλύτερο αρχιτεκτονικό συνέδριο έσω, το Prodexpo και το Delphi Economic Forum.
Τελείως αναπάντεχα, το πιο πρόσφατο άλμα αναγνώρισης του CURSOR DESIGN STUDIO πραγματοποιήθηκε στη διάρκεια της καραντίνας του κορωνοϊού. Οι online συνεργασίες αυξήθηκαν κατακόρυφα, κυρίως με πελάτες εκτός συνόρων. Αισθάνθηκα σαν να κεφαλαιοποιούνται όλοι οι κόποι των προηγούμενων χρόνων. Μία δικαίωση. Τότε ήταν που ολοκλήρωσα και δύο από τα σημαντικότερα project της καριέρας μου: Το branding του JOIST innovation park στη Λάρισα και το rebranding του Παρθενώνα του Νασβιλ στο Τενεσί των ΗΠΑ.
Παρόλα αυτά δεν αισθάνομαι να έχω γεμίσει. Θέλω να κάνω ακόμα περισσότερα και ακόμα καλύτερα πράγματα. Έχω ανάγκη την ποικιλία και τη διαφοροποίηση. Τα νέα project μου δίνουν ζωή. Χρειάζομαι την πρόκληση. Έχω ανάγκη να δημιουργώ και να αφηγούμαι «ιστορίες» για τα brands που αναλαμβάνω.
Ο κόσμος της οπτικής επικοινωνίας δεν υπήρξε ποτέ βαρετός. Ζώντας μέσα στον κόσμο αυτό, και ίσως για τον κόσμο αυτό, διατηρώ τις κεραίες μου ανοιχτές και παραμένω αισιόδοξος
Βλέπεις, κάθε πελάτης, κάθε προϊόν και κάθε υπηρεσία, κάθε branding project είναι απολύτως διακριτό. Έτσι, τα αντιμετωπίζω με τις βασικές αρχές του Business Aware Design, πράγμα δύσκολο βέβαια γιατί εκατομμύρια ανταγωνιστικά brands έχουν κατακλύσει την αγορά. Προσπερνάω τη δυσκολία αυτή με μέθοδο. Δεν έχει να κάνει με την έμπνευση, αλλά με την επιμονή μου να ανακαλύψω και να αναδείξω τη ψυχή του κάθε brand μέσα από συγκεκριμένα πνευματικά και τεχνικά βήματα.
Όπως διαπιστώνεις, η εξέλιξη είναι στο DNA του CURSOR. Ο κόσμος μου ακολουθεί τους θεμελιώδεις κανόνες του σύμπαντος: κινείται και διαστέλλεται διαρκώς. Στην εξελικτική αυτή πορεία σημαντικό ρόλο παίζει η τεχνολογία. Βέβαια, εδώ και πολλές δεκαετίες το graphic design είναι technology depended, αλλά τον τελευταίο καιρό η ενσωμάτωση καινοτόμων τεχνολογικών τάσεων είναι ραγδαία, με πιο πρόσφατο παράδειγμα την τεχνητή νοημοσύνη.
Γενικά πιστεύω ότι, ο τομέας της οπτικής επικοινωνίας θα μετεξελιχθεί απίστευτα στο εγγύς μέλλον, γιατί νέες τάσεις, τεχνολογίες και ρεύματα φορτίζουν τις μπαταρίες τους από καιρό. Στο πλαίσιο αυτό διακρίνω 7 πολύ σημαντικά πεδία, στα οποία θα ήθελα να αναφερθώ επιγραμματικά:
– Την οικολογία, λόγω των αυξανόμενων απαιτήσεων για απόλυτα οικολογικές συσκευασίες.
– Τη νεωτερικότητα, που αναγκάζει τα bands να γίνουν αντισυμβατικά.
– Την τεχνητή νοημοσύνη, που επελαύνει.
– Την αναζωογόνηση, που έχει ανάγκη η γραφιστική, με την ενσωμάτωση νέων ταλαντούχων σχεδιαστών.
– Την κίνηση, γιατί το motion design αποτελεί πλέον βασικό συστατικό έκφρασης των brand.
– Τον πειραματισμό, που πρέπει να αποτελεί προτεραιότητά στα studios, ώστε να φέρει ένα φρέσκο out-of-the-box design.
– Η απλότητα, που ποτέ δεν θα είναι αρκετή.
Καταλήγοντας, 22 χρόνια μετά την ίδρυση του CURSOR DESIGN STUDIO διαπιστώνω ότι, ο κόσμος της οπτικής επικοινωνίας δεν υπήρξε ποτέ βαρετός. Ζώντας μέσα στον κόσμο αυτό, και ίσως για τον κόσμο αυτό, διατηρώ τις κεραίες μου ανοιχτές και παραμένω αισιόδοξος. Τα καλύτερα είναι σίγουρα μπροστά μας!
Δεν μπορώ να διαφωνήσω μαζί του. Κι αυτό επειδή όντως όλα όσα καλούμαστε να αντιμετωπίζουμε στη ζωή, ευχάριστα ή δυσάρεστα, εύκολα ή δύσκολα, είναι θέμα οπτικής. Όταν λοιπόν στο εκφράζει ένας ειδικός της οπτικής, ίσως θα πρέπει να του δώσεις μεγαλύτερη σημασία. Για σκεφτείτε το…