Τέσσερα νέα δεδομένα δημιουργούνται στη διερεύνηση όλων των πτυχών της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη, μετά την αιφνιδιαστική παρουσίαση από την πλευρά της εταιρείας εποπτείας του δικτύου του ΟΣΕ τριών βίντεο που φέρεται να καταγράφουν την πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας λίγα λεπτά πριν από την πολύνεκρη σύγκρουση με το Intercity 62 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023.
Τα βίντεο που παρουσιάστηκαν με καθυστέρηση σχεδόν δύο ετών – σύμφωνα με την εταιρεία εποπτείας – καταγράφουν την πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας από τρεις εκ των περίπου 900 καμερών του σιδηροδρομικού δικτύου και φέρεται να προέρχονται από την περιοχή της Ραψάνης αλλά και μέσα στη σήραγγα των Τεμπών, ελάχιστα πριν από τη μοιραία σύγκρουση. Τα βίντεο αυτά βέβαια θα σταλούν στα Εγκληματολογικά Εργαστήρια της ΕΛ.ΑΣ. για να επιβεβαιωθεί η γνησιότητά τους, που στην περίπτωση αυτή ανατρέπει τα μέχρι τώρα θεωρούμενα ως δεδομένα.
Από την πλευρά τους πάντως οι πραγματογνώμονες σημειώνουν ότι ακόμη κι αν επαληθευθεί η γνησιότητα του συγκεκριμένου οπτικού υλικού, το μόνο το οποίο αλλάζει είναι ίσως μόνο ο χώρος εναπόθεσης του αναφερόμενου «ύποπτου» φορτίου (πιθανόν διαλύτες σε δεξαμενή), που συνδέεται με την πυρόσφαιρα η οποία και προκάλεσε τον θάνατο τουλάχιστον πέντε-έξι επιβατών (από τους 57 συνολικά νεκρούς) που είχαν επιβιώσει από τη σφοδρή σύγκρουση.
Τέμπη: Τα νέα δεδομένα
Τα νέα δεδομένα είναι λοιπόν τα εξής:
ΠΡΩΤΟΝ: Στα τρία βίντεο δεν φαίνεται σε καμία από τις πλατφόρμες με λαμαρίνες που είχε η αμαξοστοιχία να υπάρχει ύποπτο φορτίο, όπως είχαν υποστηρίξει τεχνικοί σύμβουλοι αλλά και όπως καταγράφει σχετική γνωμάτευση ερευνητών από το Πανεπιστήμιο της Γάνδης. Οπως επισημαίνουν ειδικοί πραγματογνώμονες, η δομή του εμπορικού τρένου ανά βαγόνι, μηχανές, κοντέινερ, αλληλουχία, χρώμα βαγονιών κ.λπ. που φαίνεται στα βίντεο ταυτίζεται πλήρως με τα παραστατικά φόρτωσής του, αλλά και από την καταγραφή και ανάλυση των συντριμμιών στο σημείο της συγκρουσης, καθώς και από ένα βίντεο καταστήματος κατά τη διέλευση της εμπορικής αμαξοστοιχίας από τη Λεπτοκαρυά.
ΔΕΥΤΕΡΟΝ: Κρίσιμη είναι η απάντηση στο καίριο ερώτημα πώς εμφανίστηκαν αυτά τα βίντεο της μοιραίας βραδιάς με διαφορά δύο ετών. Και αυτό γιατί μέχρι τώρα η επόπτρια εταιρεία που διαχειρίζεται το οπτικό υλικό, η οποία εκπροσωπείται από τον δικηγόρο Βασίλη Καπερνάρο, είχε παραδώσει τα δεδομένα καμερών από τη Θεσσαλονίκη και 14 ενδιάμεσους σταθμούς μέχρι τα Τέμπη, όπου όμως δεν φαινόταν η πορεία της εμπορικής αμαξοστοιχίας, αλλά υπήρχαν νεότερες καταγραφές που ανανεώνονται κάθε 15 ημέρες.
Και αυτό γιατί αφενός το εν λόγω οπτικό υλικό είχε ζητηθεί από τις Αρχές με καθυστέρηση τριών μηνών και αφετέρου η εταιρεία δεν είχε παραδώσει για περίπου 20 μήνες το οπτικό υλικό από τη φόρτωση του τρένου, λόγω της λάθος παραγγελίας του εφέτη ανακριτή, που δεν διορθώθηκε όμως από κανέναν.
Οι υπεύθυνοι της εταιρείας διαχείρισης καμερών σημειώνουν ότι το τωρινό οπτικό υλικό είχε αποθηκευθεί στα συστήματά της, στο πλαίσιο της αρχικής έρευνας των δικαστικών αρχών όχι για την πορεία αυτού του τρένου, αλλά, αντίθετα, για την πορεία της επιβατικής αμαξοστοιχίας Intercity 62 από την Αθήνα μέχρι το σημείο της τραγωδίας! Ο χειριστής της εταιρείας λοιπόν διατήρησε τις καταγραφές των ενδιάμεσων σταθμών του Intercity 62, αποθηκεύοντας ταυτόχρονα και το υλικό των δύο-τριών επόμενων καμερών στη γραμμή πορείας της επιβατικής αμαξοστοιχίας.
Οι αποθηκευμένες αυτές καταγραφές δεν ζητήθηκαν ποτέ, ενώ φαίνεται πως υπήρχε ηλεκτρονική αρχειοθέτησή τους στα συστήματά τους. Τώρα λοιπόν, μετά τις τελευταίες εξελίξεις και λόγω της σχετικής πίεσης, εντοπίστηκε, ανασύρθηκε, παραδόθηκε στις δικαστικές αρχές και δημοσιοποιήθηκε.
ΤΡΙΤΟΝ: Το συγκεκριμένο οπτικό υλικό – εάν επιβεβαιωθεί η γνησιότητά του – φαίνεται να αποσαφηνίζει πως η εκδοχή που είχε διατυπωθεί με βάση ανάλυση ερευνητών της Γάνδης, με τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης αλλά και ορισμένων τεχνικών συμβούλων, ότι το παράνομο φορτίο που προκάλεσε τη φονική έκρηξη είχε τοποθετηθεί πάνω στο τρίτο βαγόνι του εμπορικού τρένου, δεν ισχύει. Πουθενά δεν είναι εμφανές επιπλέον φορτίο στην εμπορική αμαξοστοιχία.
Σημειώνεται ότι η Επιτροπή Διερεύνησης Ανεξάρτητων Πραγματογνωμόνων Οικογενειών (ΕΔΑΠΟ) της τραγωδίας των Τεμπών σε ανακοίνωσή της προ διημέρου είχε υπογραμμίσει ότι δεν αποσαφηνίζεται το ακριβές σημείο ανάφλεξης και δημιουργίας του πύρινου μανιταριού. Και το οποίο, σύμφωνα με αυτούς, ύστερα από τη σύγκρουση, μπορεί να τοποθετείται και κάτω από το κυλικείο της Intercity 62 αλλά και σε άλλα κοντινά σημεία.
Σημειώνεται ότι «ΤΑ ΝΕΑ Σαββατοκύριακο» την 1η Φεβρουαρίου κατέγραψαν δηλώσεις από στελέχη της ΑΔΑΕ και της ΕΛ.ΑΣ. στις οποίες εκφράζονταν αμφιβολίες ότι «υπήρχε σιδηροδρομική μεταφορά διαλυτών για τη νόθευση καυσίμων, αφού αυτή πραγματοποιείται μονίμως με φορτηγά, ενώ με τρένο θα ήταν πιο σύνθετη, οικονομικά ασύμφορη και επισφαλής για τους λαθρεμπόρους».
ΤΕΤΑΡΤΟΝ: Ο μη εντοπισμός ύποπτου φορτίου στην εμπορική αμαξοστοιχία δεν μεταβάλλει – σύμφωνα με νομικούς και πραγματογνώμονες – τα κύρια στοιχεία της έρευνας της τραγωδίας και τα ερωτήματα που παραμένουν για τα αίτια της φονικής ανάφλεξης που ακολούθησε τη σύγκρουση των δύο ηλεκτραμαξών. Και αυτό, ύστερα από το αναμενόμενο πόρισμα του Εθνικού Μετσοβίου Πολυτεχνείου αλλά και του Εθνικού Φορέα Διερεύνησης Σιδηροδρομικών και Αεροπορικών Δυστυχημάτων ότι αυτή η ανάφλεξη δεν οφείλεται στα βραδυφλεγή έλαια σιλικόνης που περιείχαν οι μετασχηματιστές των δύο τρένων.
Προσδιορίζοντας με την «εις άτοπον» ότι υπήρχε κάποιο άλλο αίτιο, το οποίο σχετίζεται με παράνομο φορτίο που προκάλεσε την πυρόσφαιρα. Αυτά ακριβώς τα πορίσματα οδήγησαν σε αναδίπλωση και τον Πρωθυπουργό, που αρχικά είχε συνδέσει την πρόκληση της πυρόσφαιρας με αυτό το υλικό του συστήματος κίνησης των δύο τρένων. Με κύριο ζητούμενο, εάν πλέον υπάρχουν τα περαιτέρω στοιχεία και τα χρονικά περιθώρια να προσδιοριστεί ποιο μπορεί να είναι αυτό, ποιοι οι μεταφορείς του και πού ακριβώς βρισκόταν.