Ξεκαθαρίζει σιγά-σιγά το τοπίο για τα έργα αποκατάστασης των υποδομών της Θεσσαλίας που καταστράφηκαν από τα ακραία φαινόμενα Daniel και Elias. Η απόρριψη από την Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) των δύο πρώτων προδικαστικών προσφυγών των μικρότερων εργολάβων που έβαλαν «φρένο» στους διαγωνισμούς, συνολικού προϋπολογισμού 1,35 δισ. ευρώ, ανάβει το φως στην άκρη του τούνελ.
Τα σύννεφα για τις οκτώ εργολαβίες είχαν λίγο πολύ προαναγγελθεί, αφού οι μικρότερες τεχνικές εταιρείες ζητούσαν από καιρό μερίδιο στα έργα οριστικής αποκατάστασης της Θεσσαλίας. Έτσι, παράλληλα με την κατάθεση των προσφορών από τους Big 4 των κατασκευών λίγο πριν τα Χριστούγεννα, το σχήμα ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ-ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ-ΤΕΝΑ προσέφυγε στην ΕΑΔΗΣΥ, η οποία και έκανε μάλιστα δεκτά τα ασφαλιστικά μέτρα, πατώντας έτσι «παύση» στην εξέλιξη των διαγωνιστικών διαδικασιών.
Οι πρώτες δύο αποφάσεις, όμως, της Αρχής, που αφορούν ένα οδικό και ένα σιδηροδρομικό έργο, όπως εκτιμούν στελέχη του κλάδου κοντά στην υπόθεση, αποτελούν προάγγελο και για τη συνέχεια, αφού όλες οι προδικαστικές προσφυγές στηρίχθηκαν στο ίδιο σκεπτικό. Ουσιαστικά, στράφηκαν κατά της επιλογής του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, να απευθυνθεί μέσω κλειστής διαδικασίας διαπραγμάτευσης μόνο στους μεγάλους ομίλους, δηλαδή ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΜΕΤΚΑ και ΤΕΡΝΑ, αποκλείοντας τους μικρότερους εργολάβους.
Μένει να φανεί αν οι εταιρείες 6ης τάξης που συνασπίστηκαν για τις προδικαστικές προσφυγές, θα πάνε τελικά κι ένα βήμα πιο πέρα, όπως έχουν δικαίωμα, περνώντας την πόρτα του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Η πίτα των έργων
Στο μεσοδιάστημα, το υπουργείο προχώρησε τη fast-track διαδικασία ανάθεσης ως εκεί που μπορούσε να φτάσει, καθώς η ΕΑΔΗΣΥ δεν είχε κάνει δεκτό το αίτημα για αναστολή της διαδικασίας. Έτσι, προχώρησε η ανάθεση οκτώ εργολαβιών 17 μήνες μετά τα καταστροφικά φαινόμενα κι ενώ οι προσκλήσεις όλο έρχονταν κι όλο δεν φαίνονταν για ένα εξάμηνο.
Ειδικότερα, στην ΤΕΡΝΑ κατακυρώθηκαν δύο εργολαβίες οδικών έργων, συνολικής δαπάνης 508,51 εκατ. ευρώ, η πρώτη αφορά στους Δήμους Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλου και Ρήγα Φεραίου και η δεύτερη στους Δήμους Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης. Αντίστοιχα, η ΑΚΤΩΡ αναλαμβάνει την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου και των οδικών υποδομών στους Δήμους Τεμπών, Τυρνάβου, Ελασσόνας, Αγιάς, Λαρισαίων, Φαρκαδόνας, Κιλελέρ, Παλαμά, Μουζακίου, Τρικκαίων και Καρδίτσας, συνολικού ύψους 349,55 εκατ. ευρώ.
Η ΑΒΑΞ είναι προσωρινή ανάδοχος σε δύο εργολαβίες, ύψους 216,96 εκατ. ευρώ, ήτοι για την αποκατάσταση εντοπισμένων τμημάτων της γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας και των οδικών υποδομών των Δήμων Ιστιαίας, Μαντουδίου, Δομοκού, Λαμίας, Αλμυρού, Φαρσάλων και Σοφάδων. Τέλος, στη ΜΕΤΚΑ περνάει το έργο αποκατάστασης της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού ως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα, άνω των 166,65 εκατ. ευρώ.
Πέρα από το πακέτο των μεγάλων ομίλων, την αποκατάσταση των βλαβών στο οδικό δίκτυο αρμοδιότητας συντήρησης του υπουργείου στις Περιφέρειες Θεσσαλίας και Στερεάς Ελλάδας, με προϋπολογισμό 19,5 εκατ. ευρώ, αναλαμβάνει η ΙΝΤΕΡΚΑΤ. Οι παραπάνω συμβάσεις, συν δύο συμβάσεις συμβούλων για κάθε συστάδα έργων οδικών και σιδηροδρομικών, έχουν αποσταλεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο.
Στόχος είναι η υπογραφή των συμβάσεων, εφόσον δεν υπάρξει άλλη εμπλοκή, να γίνει εντός Απριλίου, ώστε αμέσως μετά να μετρούν αντίστροφα οι απαραίτητες μελέτες. Ουσιαστικά, εκεί ξεκινά ο αγώνας δρόμου, ώστε όσα έργα είναι συνδεδεμένα με τα 600 εκατ. ευρώ του Ταμείου Ανάκαμψης να ολοκληρωθούν μες το πρώτο εξάμηνο του 2026.
Ειδικότερα, τα οδικά έργα καθώς και το μεγάλο σιδηροδρομικό για την αποκατάσταση του βασικού άξονα έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης 48 μηνών από την υπογραφή. Αυτό μας φέρνει στα μέσα του 2029. Ενώ τα μικρότερα σιδηροδρομικά έργα, μαζί με την αποκατάσταση του ETCS1, που επίσης καταστράφηκε πάνω που είχε ολοκληρωθεί και τεθεί σε λειτουργία, έχουν διάρκεια 15 μηνών.