Μια ιδιαίτερη έκθεση με τίτλο «a Cabinet of Curiosities» παρουσιάζεται στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, από 13 Φεβρουαρίου έως και 31 Αυγούστου 2025, με τη συμμετοχή δύο Λαρισαίων εικαστικών, της Ιφιγένειας Σδούκου και του Θοδωρή Μπαργιώτα.
Τον χώρο περιοδικών εκθέσεων του Μουσείου στο Θησείο, στην Αθήνα, «καταλαμβάνουν» συνολικά 78 εικαστικοί με ζωγραφικές και χαρακτικές συνθέσεις, γλυπτά, κατασκευές και βίντεο –έργα εξαιρετικά ποικίλα ως προς το ύφος, τα υλικά, τις ποιότητες, την ευαισθησία, τις εικαστικές αξίες και την αισθητική που προκρίνουν, ενώ τα εγκαίνια θα γίνουν σήμερα Πέμπτη 13 Φεβρουαρίου, στις 7 το απόγευμα, σε μια έκθεση που επιμελείται ο Γιάννης Μπόλης, Ιστορικός της Τέχνης, Προϊστάμενος Τμήματος Σύγχρονης Γλυπτικής, MOMus – Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
“Δικαιότερος σταχάνης” ονομάζεται το έργο της Ιφιγένειας Σδούκου (104×64 εκ., κέντημα στο χέρι, 2024), ενώ αντίστοιχα το έργο του Θοδωρή Μπαργιώτα φέρει τον τίτλο “Still Life with Messed up Al Critters” (λάδι σε καμβά, 60×60 εκ., 2022).
Σημειώνεται πως τα “cabinets of curiosities”, τα οποία εμφανίζονται στην Ευρώπη την περίοδο της Αναγέννησης, γίνονται συνώνυμο της συλλεκτικής μανίας, της αισθητικής απόλαυσης και της έκπληξης με τα θαυμαστά και τα σπάνια εκθέματά τους: από έργα τέχνης, αρχαιότητες, παράξενα και «εξωτικά» τεχνουργήματα μακρινών πολιτισμών, επιστημονικά εργαλεία και όργανα έως εκθέματα που προέρχονται από τον φυσικό κόσμο ή σχετίζονται με την ιατρική, τη ζωολογία, τη βοτανική, τη γεμολογία (επιστήμη που μελετά τους πολύτιμους λίθους), την ορυκτολογία και την αστρολογία, αλλά και με τις αποκρυφιστικές επιστήμες, την αλχημεία και τη μαγεία.
Τα εν λόγω «ερμάρια»/cabinets, τα οποία χαρακτηρίζονται ως πρόδρομοι των σύγχρονων μουσείων, διαδραμάτισαν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση της δυτικής αντίληψης για το «άλλο», αλλά επιπλέον πρόσφεραν ένα αισθητικό, κοινωνικό, ανθρωπολογικό αλλά και πολιτικό πεδίο με πολλά ερευνητικά οφέλη.
«Η έκθεση «A Cabinet of Curiosities» λειτουργεί ως μια πρόταση – πρόκληση για ένα σύγχρονο, νέο “ερμάριο” που, αν και φαινομενικά δημιουργεί τον φόβο του κενού (horror vacui), εντούτοις μπορεί να λειτουργήσει ως αφετηρία για μια νέα θεώρηση του παρόντος που ζούμε», αναφέρουν οι διοργανωτές, για μια ιδιαίτερη έκθεση που αναμένεται με αυξημένο ενδιαφέρον από τους εικαστικούς αλλά και τους φιλότεχνους που αναμένεται να δώσουν δυναμικό παρών στην έκθεση.
Ε.Π.