Της Ειρήνης Παπουτσή
ΦΩΤΟ: Δ. Καστανάρας // LarissaPress
Αποτελέσματα ερευνών για την εικόνα που παρουσιάζει η οδηγική συμπεριφορά ηλικιωμένων οδηγών έδωσε στη δημοσιότητα ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης, ενώ σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν οδηγοί άνω των 65 ετών εμπλέκονται σε τροχαία σε ποσοστό 16,6% και αντίστοιχα για οδηγούς άνω των 75 ετών η εμπλοκή τους καταγράφεται σε μονοψήφια ποσοστά, της τάξης του 8,6%.
Τελικά η ηλικία από μόνη της δείχνει να μην αποτελεί κριτήριο για την ικανότητα οδήγησης, θέσαμε τον προβληματισμό στον αντιπρόεδρο του Σωματείου Εκπαιδευτών Υποψηφίων οδηγών Ν. Λάρισας, με τον Νίκο Οικονόμου να μιλά στη LarissaPress επικεντρώνοντας στην ολιστική αντιμετώπιση του θέματος, αλλά και δίνοντας έμφαση στην ανάγκη ενημέρωσης και εκπαίδευσης πάνω στους νέους κανόνες οδηγικής συμπεριφοράς για δρόμους και κυκλοφορίες που συνεχώς αλλάζουν.
«Πάγια θέση μας είναι πως η οδήγηση θα πρέπει να αποτελεί συνάρτηση πολλών παραγόντων, ενώ οι ηλικιωμένοι οδηγοί που επιθυμούν ανανέωση του διπλώματός τους θα πρέπει να αξιολογούνται εξατομικευμένα ως προς τις οδηγικές τους ικανότητες, λαμβάνοντας υπόψη την υγεία, τη φυσική κατάσταση και τις αντιληπτικές τους ικανότητες. Με άλλα λόγια, λέμε “ναι” στους ελέγχους αλλά “όχι” σε οριζόντια μέτρα, καθώς είναι κοινά παραδεκτό πως υπάρχουν τεράστια κενά στην οδήγηση υπό νέες συνθήκες, με δρόμους που συνεχώς αλλάζουν. Ζητάμε λοιπόν σύνδεση του ΑΜΚΑ με το υπουργείο Μεταφορών, προκειμένου να έχουμε πληρέστερη εικόνα για την καλύτερη αξιολόγηση των οδηγών», σημειώνει ο κ. Οικονόμου.
Κάνοντας λόγο για έναν τουλάχιστον «αφελή» νόμο, κατά τον οποίο ο οδηγός καλείται να ενημερώσει για τη χρήση φαρμάκων, ο Νίκος Οικονόμου υπογραμμίζει πως σύμφωνα με τα στοιχεία οδηγοί σε ποσοστό που αγγίζει το 20% παίρνουν βαριά φάρμακα δίχως να ενημερώσουν σχετικά, ενώ υπάρχουν περιπτώσεις οδηγών με εμπλοκή σε σοβαρά ατυχήματα που συνεχίζουν να οδηγούν, αφού δεν τους έχει ζητηθεί σχετική βεβαίωση για την κατάσταση της υγείας τους.
«Η εικόνα είναι λίγο πολύ παντού η ίδια. Εμπειρικά μιλώντας θα έλεγα πως και στη Λάρισα αρκετοί οδηγοί προχωρημένης ηλικίας ανανεώνουν το δίπλωμά τους, αφού το ΙΧ τους είναι απαραίτητο για την αυτονομία και την κινητικότητά τους. Θα προτείναμε λοιπόν να υπάρξει απαραιτήτως εκπαίδευση και ενημέρωση μέσα από Κέντρα Εκπαίδευσης Κινητικότητας σε όλους τους οδηγούς σχετικά με τη σύγχρονη κινητικότητα, την οδική ασφάλεια, αλλά και τις τυχόν αλλαγές που μπορεί να επέλθουν στις ικανότητές τους με την πάροδο του χρόνου. Είναι κομβική η επικαιροποίηση των γνώσεων σε ένα περιβάλλον που συνεχώς αλλάζει και το θέμα πρέπει να αντιμετωπισθεί ολιστικά, πάντα με σεβασμό στον ηλικιωμένο οδηγό και τις ανάγκες του», καταλήγει ο κ. Οικονόμου.