Της Ειρήνης Παπουτσή
Δε λέει να κοπάσει ο θόρυβος που σήκωσε η απαράδεκτη ενέργεια βουλευτή της «Νίκης» να βανδαλίσει τέσσερα έργα τέχνης του Χριστόφορου Κατσαδιώτη, που φιλοξενούνταν στον πλαίσιο έκθεσης της Εθνικής Πινακοθήκης, ενώ η απόφαση του φορέα για την απόσυρση των έργων από το δάπεδο όπου κατέληξαν μετά την «παρέμβαση» του βουλευτή, προκάλεσε νέο κύκλο αντιπαραθέσεων, βάζοντας στο κάδρο τόσο την επίσημη Πολιτεία και το υπουργείο Πολιτισμού, μα και τη Λαρισαία διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Συραγώ Τσιάρα.
«Σας ενημερώνουμε ότι με γνώμονα την ασφάλεια της Εθνικής Πινακοθήκης – Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, των έργων τέχνης, των εργαζομένων και των επισκεπτών, καθώς και την αποκατάσταση της εύρυθμης θεσμικής λειτουργίας, τα έργα τέχνης του Χριστόφορου Κατσαδιώτη τα οποία παρουσιάζονταν στην έκθεση «Η Σαγήνη του Αλλόκοτου» απομακρύνθηκαν από το δάπεδο με τη σύμφωνη γνώμη του καλλιτέχνη», ανέφερε η ανακοίνωση της Εθνικής Πινακοθήκης, με τον πρόεδρο της Καλλιτεχνικής Επιτροπής της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας – Μουσείο Γ.Ι. Κατσίγρα, Μάνο Στεφανίδη, να τοποθετείται διαδικτυακά για τις εξελίξεις.
«Η κ. Τσιάρα πρέπει να παραιτηθεί. Όχι για την δική της αξιοπρέπεια αλλά για την αξιοπρέπεια της ελληνικής τέχνης την οποία, λόγω θέσης, εκπροσωπεί», ανέφερε σε ανάρτησή του ο Μάνος Στεφανίδης, με τον ίδιο, λίγο παρακάτω, να σχολιάζει και τον διορισμό της Συραγούς Τσιάρα, κάνοντας λόγο για «απειρία και αλαζονεία» από πλευράς της.
«Η παραίτηση της διορισμένης (και εκτός ΑΣΕΠ) κ. Τσιάρα στην τόσο υπεύθυνη θέση της διεύθυνσης της Εθνικής Πινακοθήκης, είναι πλέον μονόδρομος. Και γιατί η ίδια με την απειρία αλλά και την αλαζονεία της μετέτρεψε μια κωμωδία σε εθνική τραγωδία αλλά και γιατί δεν είναι σε θέση να υπερασπιστεί τη σύγχρονη τέχνη όπως ο νόμος απαιτεί. Όσο για την ισόβια Μενδώνη, οι ιστορικοί του μέλλοντος θα ασχοληθούν με το κακό που έχει κάνει στον πολιτισμό του τόπου. Ντροπή!», αναφέρει ο Μάνος Στεφανίδης.
Οι αναρτήσεις δεν σταματούν εδώ, με τον κ. Στεφανίδη να σημειώνει ότι: «Τελικά τα έργα αποσύρθηκαν! Τελικά οι υπεύθυνοι “υπόρρητα” παραδέχθηκαν ότι έχει δίκιο ο μανιακός. Ντροπή για την Μενδώνη και για την Τσιάρα!», σχολιάζοντας μάλιστα περαιτέρω περί αναξιοκρατικής προώθησης «ασήμαντων ανθρώπων σε σημαντικές θέσεις».
«Όταν έγραφα ότι έχουν αναξιοκρατικά προωθηθεί ασήμαντοι ανθρώποι σε σημαντικές θέσεις, φοβόμουν μήπως είχα γίνει υπερβολικός ή και άδικος. Τώρα διαπιστώνω πως είπα λίγα. Η ντροπιαστική απόφαση της απόσυρσης των “βλάσφημων” έργων αποδεικνύει ότι ο ούγκανος βάνδαλος, εκπρόσωπος του κοινοβουλίου παρακαλώ, δικαιώνεται πλήρως! Οι Ταλιμπάν κέρδισαν, οι Λιάγκες επέβαλαν την τρομοκρατία του υποκριτικού ευσεβισμού τους και στην Ελλάδα απεδείχθη περίτρανα ότι δεν υπάρχουν ούτε διανοούμενοι, ούτε πνευματικά μεγέθη και τέλος ότι οι καλλιτέχνες και οι δημιουργοί δεν διαθέτουν guts. Στο μέλλον όλοι αυτοί θα πρέπει να σκεφτούν μία και δύο φορές αν θα θελήσουν να παρουσιάσουν κάτι που πιθανόν να ενοχλήσει τις φυλές των ακροδεξιών, των παραθρησκευτικών οργανώσεων και των μασόνων της χώρας ή να μην αρέσει στα σκουπίδια της τηλεόρασης. Το ασήμαντο και γελοίο, αρχικά, θέμα γίνεται τώρα πελώριο γιατί αποδεικνύει την αφόρητη υποκρισία και τη γύμνια της εξουσίας. Η προληπτική λογοκρισία υπεβλήθη de facto στον καθένα, η ήττα αφορά πρωτίστως στην κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός έχασε μοναδική ευκαιρία να απομακρύνει την θεούσα υπουργό και την θλιβερή αυλή της. Λυπάμαι όμως και για όλους τους “φωτισμένους” και τους “μοντέρνους” που σιώπησαν και σιωπούν εκκωφαντικά: Δηλαδή τους διευθυντές και τις διευθύντριες των λοιπών μουσείων αρχαίας ή σύγχρονης τέχνης, κρατικών και μη, τους καθηγητές των σχολών καλών τεχνών, των πανεπιστημίων, του Πολυτεχνείου κ.α. Τους υπεύθυνους πολιτικούς και τους εκπροσώπους των κομμάτων. Τέτοια βουβαμάρα ούτε στη Χούντα. Τί φοβούνται, διερωτώμαι. Τί ντροπή για τον σύγχρονο πολιτισμό μας να εκπροσωπείται από τέτοια μεγέθη. Η “δικαίωση” του Παπαδόπουλου – πόσο ενδεικτικό το επώνυμο του – αποτελεί χαστούκι που αφορά σε πολύ περισσότερους από ό τι αρχικά φάνηκε».
Σημειώνεται πως σύμφωνα με νεότερη ανακοίνωση της Εθνικής Πινακοθήκης «… τα έργα τέχνης, που δέχτηκαν την επίθεση, υποβάλλονται στις απαραίτητες ενέργειες και στις διαδικασίες συντήρησης και αποκατάστασής τους, όπου παρουσιάζονται οι εκτεταμένες φθορές. Παράλληλα, εξετάζονται με τη συμβολή ειδικών, οι όροι και οι προϋποθέσεις της ασφαλούς επανέκθεσής τους».
Τέλος, θα πρέπει να επισημανθεί, τόσο για την Εθνική Πινακοθήκη, όσο και για εκείνους που κατηγορούν τη διεύθυνσή της για αργά αντανακλαστικά, πως ανήμερα του βανδαλισμού και παρουσία νομικού εκπροσώπου του φορέα κατατέθηκε στη ΓΑΔΑ αγωγή και κινήθηκαν όλα τα ένδικα μέσα, ενώ με αφορμή τους βανδαλισμούς των έργων ανακοινώσεις εκδόθηκαν και από κόμματα (ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ, ΚΚΕ, Νέα Αριστερά, Κίνημα Δημοκρατίας).