Έχουν περάσει χρόνια από την τελευταία φορά που το Facebook ήταν «της μόδας». Όπως φαίνεται από τα emails του Mark Zuckerberg που βγήκαν στη φόρα εν μέσω της δίκης κατά της Meta για παραβίαση της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας, ακόμα και ο ίδιος ο δημιουργός της πλατφόρμας social media το παραδέχεται και ψάχνει τρόπους να το αντιμετωπίσει.
Τα emails που παρουσιάστηκαν στη δίκη ανταλλάχθηκαν τον Απρίλιο του 2022, μεταξύ του Zuckerberg και του επικεφαλής του Facebook στη Meta, Tom Alison. Το κύριο θέμα συζήτησης ήταν το πώς θα γίνει το Facebook επίκαιρο.
«Παρόλο που η αλληλεπίδραση με την εφαρμογή του Facebook είναι σταθερή σε πολλά κομμάτια, φαίνεται ότι η πολιτισμική της σημασία μειώνεται με ταχείς ρυθμούς και ανησυχώ ότι αυτό μπορεί να αποτελεί κύριο δείκτη μελλοντικών προβλημάτων», έγραψε ο Zuckerberg.
Πρόσθεσε ότι ακόμη και αν το Instagram και το WhatsApp (που επίσης ανήκουν στη Meta) τα πηγαίνουν καλά, δεν βλέπει δρόμο προς την επιτυχία για τον όμιλο αν το Facebook καταρρεύσει.
Λίγους μήνες πριν από αυτά τα email, το Facebook είχε κυκλοφορήσει τα reels, που αποτελούν σύντομα βίντεο στα πρότυπα του TikTok. Ενώ ο Zuckerberg ανέφερε στα emails ότι συμφωνεί με την μετατόπιση πόρων του Facebook προς τα reels, ήθελε να «βεβαιωθεί ότι έχουμε ένα μοναδικό όραμα» για την εφαρμογή του Facebook.
Τα emails δίνουν μια εξήγηση: Η κλασική λειτουργία του να κάνεις κάποιον φίλο στο Facebook φαίνεται να έχει χάσει τη λάμψη της. Οι λίστες των χρηστών με τους φίλους τους είναι στάσιμες και δεν είναι γεμάτες με τα άτομα από τα οποία θέλουν να μάθουν νέα ή να συνδεθούν, παραδέχθηκε ο Zuckerberg. Η πράξη του να γίνεις φίλος με κάποιον φαίνεται πολύ «βαριά» για τους χρήστες, πρόσθεσε. «Θέλεις να σε βλέπουν σαν κάποιον που προσθέτει φίλους στο Facebook ή θα προτιμούσες να σε βλέπουν να προσθέτεις το άτομο αυτό στο Instagram;», ρώτησε.
Έτσι, ο Zuckerberg παρουσίασε στον Alison τρεις επιλογές που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στη βελτίωση του προφίλ του Facebook. Ανάμεσα σε αυτές ήταν η «τρελή ιδέα» να σβήσουν όλους τους φίλους, ώστε οι χρήστες να ξεκινήσουν από την αρχή.
Οι άνθρωποι στρέφονταν σε άλλες πλατφόρμες, όπως το Instagram, για να ακολουθήσουν φίλους και δημόσια πρόσωπα. Ο ίδιος ο Zuckerberg παραδέχτηκε μάλιστα ότι ήταν πιο πιθανό να ακολουθεί σέρφερ ή μαχητές MMA στο Instagram ή το Twitter. «Κάθε άλλο σύγχρονο κοινωνικό δίκτυο βασίζεται στην παρακολούθηση και όχι στη δημιουργία φίλων, επομένως φαίνεται πιθανό η εφαρμογή του Facebook να είναι απλώς ξεπερασμένη επειδή δεν υιοθέτησε ποτέ αυτή τη θεμελιώδη καινοτομία», σημείωσε.